Вівторок, 31 березня 2020
• Боротьба з коронавірусом: у Тернополі посилили заходи безпеки • Вандал познущався над пам’ятником воїнам Другої світової війни • Ринок землі в Україні: що потрібно знати? • Сергій Сивохо більше не радник секретаря РНБО • Верховна Рада призначила нових очільників МОЗ і Мінфіну • Верховна Рада звільнила очільників МОЗ і міністерства фінансів • У Тернопільській області діятимуть мобільні медичні бригади • “Корона”: як врятувати хворого • «Все буде добре!» — кажу собі, хоч у мене — коронавірус» • В Україні підтверджено 480 випадків COVID-19 • Коронавірус: МОЗ повідомило критерії, за якими людину вважають контактною • 10 рецептів імбирних напоїв для міцного імунітету • П’ять продуктів, які найкраще захищають від коронавірусу • На Тернопільщині – 57 випадків COVID-19 • Як зробити багаторазову маску від коронавірусу власноруч • На Тернопільщині коронавірус виявили у півторарічної дитини • Коронавірус забрав життя чоловіка з Монастирищини • Відомі логотипи у стилі карантину • У Тернополі підтверджено другий випадок захворювання на COVID-19 • Коронавірус підтвердили у 11-річної дитини та її матері
Олег Валов: «Децентралізація — це одна з реальних реформ, що виведе Україну з економічного ступору»

Опубліковано: 12 Лютого о 10:17 38


В Україні триває реформа децентралізації, і Тернопільщина в ній займає одну з лідируючих позицій — на нас рівняються сусіди, за нами “підтягуються” ті, хто відстав.


Уже 36 об’єднаних територіальних громад діють у нашій області. Торік вони отримали понад 141 млн. грн. на розвиток інфраструктури – до реформи про такі кошти було важко навіть мріяти… Про перші позитивні результати, складнощі на шляху впровадження та перспективи децентралізації ми говоримо із профільним заступником голови Тернопільської облдержадміністрації Олегом Валовим.

— Олеже Володимировичу, торік процес децентралізації було запущено на повну потужність на всій території України. Тернопілля у впровадженні цієї реформи впевнено займає лідируючі позиції. А що реформа дає нашій області?

— Справді, Тернопільська область однією з перших відгукнулася на цю інноваційну реформу. Бути лідером непросто, це означає бути першопрохідцем — тобто, якоюсь мірою саме нам випало протестувати усі “підводні камені” процесу децентралізації. Але нині уже чітко зрозуміло: ми не прогадали. Якщо два роки тому, на початках децентралізації, ми самі точно не знали, за що агітуємо, то 2016-ий рік довів очевидні переваги цієї реформи. Звісно, процес втілення має і свої складнощі, але загалом, на мою думку, децентралізація — однозначний позитив. Вважаю, що це одна з реальних реформ, яка виведе Україну з економічного ступору. Торік навіть у невеликих громадах бюджети збільшилися у три-чотири рази, а у більш потужних — зростання до десяти разів. Позитивна динаміка є і у власних доходах бюджетів громад. Порівняймо суми за останні роки: 2015 р. — 86,5 млн. грн., 2016 р. — 344,2 млн. грн., таким чином, зростання — на 257,7 млн. грн. Будь-який ефект можна відчути у порівнянні. Так само — і з децентралізацією. Наприклад, у нашій області є вдосталь діючих сільських рад, які мають бюджети 100-200 тис. грн. Їхні доходи складаються переважно від земельної оренди, що дозволяє їм утримувати лише адміністративний штат з чотирьох-п’яти осіб і вести мінімальну господарську діяльність. Тобто, кошти фактично просто “проїдаються”, а сам орган управління вже втратив функціональність. Натомість новоутворені територіальні громади за своїм статусом на рівень вищі й відповідають містам обласного значення.

— Але є думка, якщо створити для сільських рад такі ж умови фінансування, як і для територіальних громад, то проблем з їх функціонуванням не буде і тоді не треба буде жодних ОТГ…

— Можливо, деякі села справді знайшли б кваліфікованих фахівців і ефективно використали б кошти, але, як показує практика, вдається це далеко не скрізь і не завжди. Наприклад, торік у деяких сільських радах бюджетне перевиконання сягнуло мільйона гривень, а то й більше, однак кошти там так і не спромоглися використати і вони перейшли на наступний рік як “перехідні”. З іншого боку, варто розглянути й випадки, а вони дуже поширені, коли у селах немає підприємств з реальними робочими місцями. Отож, залишай їм відповідні податки чи не залишай, — бюджети все одно не будуть наповнюватися. Тобто ми отримаємо ситуацію, коли сильніші села стануть ще міцнішими, а слабші залишаться на тому ж рівні або на задвірках життя. А метою децентралізації, нагадаю, є об’єднання громад у міцні осередки для пропорційного підвищення добробуту громадян.

— Нині на території області вже функціонують 36 об’єднаних територіальних громад. Об’єднатися ще трьом завадило діюче законодавство, а точніше, не ухвалені парламентом зміни до нього.  Отже, за нашими темпами вже не встигають законодавці?

— Це справді так, нам нині бракує оновленого закону про децентралізацію. Ми вже зверталися до народних депутатів, що обрані від Тернопільської області, вони підтримують нашу позицію і лобіюють її у парламенті. Однак наприкінці року тривав бюджетний процес, йшли певні політичні торги і наразі необхідні нам закони були відсунуті на другий план. Сподіваємося, що у найближчі місяці процес активізується, зміни до законодавства ухвалять, що дасть новий поштовх темпам децентралізації, у тому числі й на Тернопільщині. Зокрема, ми чекаємо ухвалення закону про приєднання сільських рад до діючих громад. Багато сільських рад уже висловили готовність приєднатися до діючих громад, але відсутність відповідного закону позбавляє їх можливості це зробити. Необхідним також є ухвалення закону щодо зміни меж районів. Ті три громади, про які ви згадали – Хоростківська, Зборівська, Товстенська, не мали змоги об’єднатися, адже в силу певних причин новоутворення включатиме населені пункти з кількох районів, а це поки що законодавством не передбачено.

— На якій стадії нині ухвалення згаданих законів?

— Наскільки мені відомо, закон про доєднання сільських рад до діючих громад уже пройшов перше читання в парламенті, а тепер його обговорюють у комітетах. Скільки триватиме цей процес, зважаючи на особливості українського парламентаризму, спрогнозувати важко.

— Як на практиці позначаються  ці прогалини у законодавстві?

— Візьмімо, наприклад, законопроект щодо змін меж району. Він, чи, точніше, неухвалені зміни фактично “зв’язують руки” процесам децентралізації в обласному центрі, яким є сам Тернопіль, та містах обласного значення — Бережанах, Чорткові та Кременці. Вони, так би мовити, прирівняні до районів, а отже, у разі утворення нової громади і приєднання навколишніх сіл їм також необхідні відповідні зміни меж, а це законодавством поки що не передбачено. На часі й інші законодавчі зміни, зокрема, про використання земельних ресурсів. Нині всупереч здоровій логіці громади, що об’єднуються, не можуть розпоряджатися землями, які розташовані поза межами населених пунктів. Цю ситуацію треба негайно вирішувати.

— Коли реформа децентралізації лише стартувала, то кінцевою датою визначили жовтень 2017-го. Як, на вашу думку, цьогоріч її справді вдасться завершити?

— Більше схиляюся до того, що цю дату треба буде відтермінувати. Поточний 2017-ий рік я би назвав одним із основних етапів децентралізації, але не завершальним. А ось у наступному, 2018-ому, цілком можливо, реформа вийде на фінішну пряму. Цей процес має бути прив’язаний до інших реформ, у тому числі в освіті, медицині, які поки що проводяться мляво і невиразно. Наприклад, протягом усього минулого року ми жодного разу не чули позицію керівників охорони здоров’я, як буде розвиватися цей напрямок в умовах децентралізації. Це — один із факторів, що гальмує нашу реформу, а він же не один… Щодо Тернопільської області, то тепер у нас в пріоритеті не кількість громад, а їх якість. Можна, звісно, “наплодити” й сотню громад, але чи буде від цього людям краще?


Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: , ,

Перегляньте також:

Loading...
Нещодавно опубліковане

Тернопільський штаб для боротьби з коронавірусом посилив заходи безпеки ...


Опубліковано: о 18:24


У с. Нирків (Заліщицький р-н) пошкоджено пам’ятник невідомому солдату...


Рубрика: , Опубліковано: о 13:59


31 березня на позачерговому засіданні Верховної Ради було прийнято законопроєкт про ринок землі
...


Опубліковано: о 12:00


Шоумена і коміка Сергія Сивохо звільнили з посади радника секретаря Ради національної безпеки і оборони...


Рубрика: , Опубліковано: о 10:00


На позачерговому засіданні парламенту нардепи проголосували за нових міністрів з другої спроби...


Рубрика: , Опубліковано: о 18:00



Теми дня
31 Березня
30 Березня
Курс валют на портале banker.ua
banker.ua
Відео