“Про адміністративні послуги”. Державна фіскальна служба України та її територіальні органи у розумінні цього закону є суб’єктом надання адміністративних послуг. Про те, які адмінпослуги платникам податків та зборів надає Тернопільська об’єднана державна податкова інспекція та де їх можна отримати, — наша сьогоднішня розмова з начальником інспекції Петром Якимчуком.
— Петре Миколайовичу, перед нашою розмовою я, як звичайний відвідувач, зайшла у Центр обслуговування платників і побачила, на мою думку, добре налагоджений робочий механізм надання податкових послуг: ось модератор зустрічає чергових відвідувачів, а за склом, у залі – рядочком біля інспекторів сидять платники і консультуються, ще хтось за широким столом “списує” із заповненого зразка заяву на отримання довідки, а декотрі з м’якого кутка споглядають на екран монітора, де дебелі та дужі козаки декларують свої доходи. І скрізь чисто та охайно, ніби Центр відкрився вчора. Давно це було?
— Наш Центр обслуговування платників був відкритий у червні 2012 року, тобто йому уже майже чотири роки. Такі центри відкривались по усій Україні – десь швидше, десь пізніше, а на сьогодні загалом у державі обслуговування платників здійснюють уже близько 500 таких центрів.
Сьогодні Центр обслуговування не є окремим структурним підрозділом інспекції й послуги надають фахівці різних наших підрозділів, відповідальних за надання адміністративних, консультаційних, інформаційних послуг, приймання звітності, вхідної кореспонденції тощо. Тобто, без змін у структурі ми розмежували процедури основних функцій органів ДФС на сервісні та контрольно-перевірочні. По-сучасному це звучить як фронт-офіси та бек-офіси. Хоча я особисто і з кожним разом більше переконуюсь, що це все-таки мав би бути окремий підрозділ із відповідним штатом працівників, які повинні мати серйозну мотивацію до самовдосконалення та високої культури обслуговування клієнтів.
Центр Тернопільської ОДПІ найбільший в області. І це закономірно, адже в інспекції на податковому обліку перебувають майже 10 500 юридичних осіб та більше 20 700 фізичних осіб-підприємців – мешканців обласного центру та Тернопільського району. До нас за послугами звертаються також тисячі звичайних громадян, і не тільки міста та району.
Ми оснастили новими меблями та сучасною комп’ютерною технікою три зали (зал обслуговування платників, де надаються консультації, зал приймання звітності та вхідної кореспонденції, зал надання адміністративних послуг), облаштували три комп’ютеризованих (з доступом до мережі інтернет) робочих місця для платників, звідки вони можуть подати і звітність в електронному вигляді. Тут проводимо і щоденні тренінги з даного питання.
На встановленому плазмовому екрані впродовж дня демонструються відео-ролики на податкову та соціальну тематику, новини податкового законодавства, податкові календарі, оголошення тощо. Якраз один із відеороликів — “Як козаки доходи декларували” — ви могли там побачити. Щоб популяризувати активність громадян у декларуванні своїх доходів, ми спільно із провідними акторами нашого театру ім.
Т. Шевченка й створили, я переконаний, один з кращих роликів на податкову тематику.
До речі, у місяці кампанії декларування даний ролик “крутять” практично на усіх найбільших відеомоніторах міста, в громадському транспорті, розважальних та торгових центрах. Нам приємно, що він добре сприймається тернополянами та гостями міста.
— Моя знайома, дізнавшись, що я готую матеріал про Центр, розповіла, що нещодавно навіть отримала консультацію з податкової через відомий усім скайп. І таке є?
— Такий сервіс ми запровадили ще у вересні 2013 року. Ми першими в Україні розпочали надання відеоконсультацій платникам у режимі SKYPE. Це продовжуємо робити і тепер. Затверджується графік їх проведення, тематика з найбільш актуальних питань, визначаються фахівці, які будуть спілкуватись із платниками. Такий графік обов’язково оприлюднюємо. А нині, в період кампанії декларування, ми проводимо також й інтернет-конференції, під час яких наші платники можуть у текстовому, візуальному та аудіоформатах, не виходячи із дому чи офісу, отримати кваліфіковані відповіді на свої запитання, подискутувати, внести пропозиції. Таким чином нема потреби шукати у фахових виданнях податкові консультації та роз’яснення чи витрачати час на візит до податкової.
Принагідно скажу, що у вівторок, 26 квітня, з 16 до 17 години, запланована чергова інтернет-конференція на тему “Декларування доходів’2016”. Аби запитати й отримати відповідь, вам потрібно зареєструватись чи зайти на свій обліковий запис у програмному забезпечені – Skype, у вікні “Пошук” ввести ім’я “todpi_online” (Тернопільська ОДПІ) та додати до свого списку контактів. Не можу також не скерувати вас до нашої сторінки на Facebook, де фахівці дають практичні відеоуроки стосовно декларування тих чи інших видів доходів.
— Які найбільш популярні адміністративні послуги у ЦОПі Тернопільської ОДПІ?
— Серед таких послуг я б назвав видачу картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб. У побутовій розмові це звучить як видача ідентифікаційних номерів. У 2015 році нами надано 14 442 таких послуги, а за січень – березень цього року – майже 3000. А найбільш запитуваною з боку представників бізнесу є послуга з реєстрації книг обліку розрахункових операцій. За минулий рік наші фахівці надали 3518 таких послуг, а у першому кварталі 2016 року – 732. У січні-березні до нас також звернулись 522 “єдинники”, щоб зареєструвати свою діяльність, та 599 таких платників, щоб зареєструвати книги обліку доходів. Загалом у 2015 році ми надали 3069 спрощенцям таких послуг. Звертаються платники і щоб отримати довідки про відсутність заборгованості з платежів до бюджету. Тільки впродовж січня-березня цього року видано 341 таких довідок, а за весь 2015 рік – 1847.
— Скільки в середньому за місяць відвідувачів у ЦОПі?
— Як, мабуть, скрізь, у нас є “гарячі” місяці, коли кількість відвідувачів зростає в рази. Для інспекції – це період закінчення податкового року та перші 2-3 місяці нового року, коли збігається період подання квартальної та річної звітності. Хоча до нас уже багато років не приходять ті, хто звітує “електронкою”. Вони хіба що відвідують ЦОП, щоб поновити безкоштовні ключі електронного цифрового підпису. Багатолюдно в інспекції і тоді, коли законодавці вносять зміни до податкового законодавства.
У січні цього року у нас було 29 203 відвідувачі, у лютому – 33 980, у березні – 24 791. А за весь 2015 рік наш ЦОП відвідали 266 884 платники. В період літніх відпусток до Центру приходять в середньому 17-18 тисяч громадян щомісяця.
— Чи й надалі практикуєте надання послуг “до останнього клієнта”?
— Так, безумовно, це навіть не обговорюється. Три дні у тижні Центр надає послуги з подовженим графіком (вівторок та четвер – до 20 години, п’ятниця – до 18 год.). Відкриті ми й в суботу – до 16 години. Однак навіть з настанням цих годин наші двері зачиняться тільки після надання послуги останньому відвідувачу. Тут ми дотримуємось принципу: привітна усмішка й консультація модератора – при вході, якісні послуги — всередині і задоволення клієнтів – при виході.
— Що побажаєте на завершення розмови нашим читачам?
— Наближається Великдень — Великий День Христового воскресіння. У ці світлі дні я бажаю усім нам воскресити та очистити свої душі та впустити туди мир, злагоду, добро та милосердя. Міцного здоров’я усім!
Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ
Джерело: НОВА Тернопільська газета