Понеділок, 16 вересня 2019
Скільки коштують виборчі кампанії наших кандидатів?

Опубліковано: 12 Липня о 18:00 23


Вибори в сучасних українських реаліях – це найперше великі гроші. І хоча не завжди фінансовий чинник є визначальним у плані завоювання довіри виборців, але без нього — нікуди.


Ми проаналізували, скільки вклали в себе і свої кампанії кандидати-мажоритарники Тернопільщини. Найбільш щедрим виявився  латифундист, олігарх Іван Чайківський, котрий за приблизними оцінками витратив на вибори 75-95 мільйонів гривень і ця сума майже покриває бюджети всіх інших кандидатів разом узятих.

Найперше потрібно розуміти, з чого складається бюджет виборчої кампанії. Щоб стартувати, потрібно зареєструватися кандидатом у Центрвиборчокомі. Такий статус, за офіційним тарифом, вартує 42 тисячі гривень. Далі кандидати формують свою впізнаваність. Тут є широке поле, щоб розгулятися. Ті, що мають серйозний фінансовий ресурс, красуються на біг-бордах. Середня вартість біг-борда нині коливається від 7500 до 11000 гривень на місяць залежно від місця розташування. І хоча ціни кусаються, знайти вільну площину нині нереально — все розкуплено, кажуть власники рекламних агенцій, які мають справу з біг-бордами. Далі в бюджетному кошику за вартістю йдуть сюжети на телебаченні і участь кандидатів в ефірах — як прямих, так і в записах (ті, які не мають досвіду спілкування з камерою, обирають другий варіант). Значну частину виборчого бюджету складають позитивні публікації в друкованих (у тому числі спецвипуски) і електронних ЗМІ та виступи на радіо. Друковані газети нині мають більшу популярність у тих кандидатів, які намагаються достукатися до своїх виборців у сільській місцевості, а більш сучасних і розвинутих виборців знаходять в мережі інтернет, радіо ж цікаве для кандидатів з обласного центру і передмість Тернополя. Чимало кандидатів з відносно невеликим бюджетом друкують розтяжки, буклети і календарики. Як кажуть, дешево і сердито.

Левову частку бюджету формують виборчі штаби кандидатів і їх розгалужена структура. До них входять як люди, які безпосередньо працюють з кандидатом у штабі, так і ті, котрі формують агітаційні мережі, тобто агітатори, VIP-агітатори, довірені особи і люди, які агітують у наметах. Щоб захистити голоси, які віддали виборці, фінансово спроможні кандидати передбачають кошти для членів дільничих комісії і спостерігачів. І, за бажанням кандидатів і наявности коштів, з їх боку можуть бути різні фінансові допомоги.

Перший і мабуть найцікавіший у плані «турнірної» боротьби округ Тернопільщини – 163-ій з центром у Тернополі. Тут, за нашими оцінками, лідирує виборчий бюджет Андрія Богданця з пропрезидентської політсили «Слуга народу» з сумою 4-5 млн. грн. Як для людини, яку зовсім не знають тернополяни, з таким бюджетом перемогти раніше було б нереально, але у нього є великий бонус у вигляді стійкого рейтингу партії, яку він представляє. Левова частка виборчого бюджету Богданця – це сума, яку він або його боси заплатили, щоб стати кандидатом від «Слуги народу».

Наступним на Тернопільському окрузі йде чинний нардеп від «Самопомочі» Тарас Пастух з бюджетом 3,5-4 млн. грн. Він за п’ять років практично нічим виборцям не запам’ятався, але з великої кількости біг-бордів намагається донести виборцям про свій величезний вклад у законотворчу діяльність у парламенті.

Далі з практично однаковими бюджетами в розмірі 2,5-3 млн. грн. ідуть одразу три кандидати – Степан Барна («Європейська Солідарність»), Максим Черкашин («Голос»), Богдан Брич («Батьківщина»).

У північному окрузі №164 з центром у Збаражі найбільше грошей вклав у кампанію Богдан Яциковський з Радикальної партії – 3-4 млн. грн. Значні суми він вкладає у біг-борди та в благодійну допомогу релігійним громадам. Щодо останніх, то в нього є «такса» – 10 тисяч гривень на одну парафію. Звичайно, всі парфії не отримають він нього такого фінансового заохочення, але на великі він робить особливу ставку. На другому місці за вкладенням у виборчу кампанію на Збаразькому окрузі йде «свободівець» Михайло Головко – 2,5-3,5 млн. грн. Він також активно працює зі священниками, а віднедавна знайшов свою «нішу» і в спорудженні дитячих майданчиків, а це задоволення не з дешевих.

Серйозними гравцями на цьому окрузі є також Ігор Василів («Слуга народу») – 2-3 млн. грн., Вадим Боярський («Батьківщина») – 1,5-2,5 млн. грн., Віолетта Салко («Голос») – 1-2 млн. грн., Валерій Чоботарь («Європейська Солідарність») – 1-1,5 млн. грн.

У Зборівському виборчому окрузі №165 маємо лідера всієї виборчої кампанії Івана Чайківського, котрий хоча й входить до керівного складу Аграрної партії, однак балотується як самовисуванець. Його виборча кампанія почалася не сьогодні і не вчора. Рік-півтора він пакетом розміщує свої матеріали в близько 15-ти електронних ЗМІ. Значні кошти у Івана Адамовича йдуть на утримання редакції газети «Сільський господар» (цього собі не може дозволити ніхто з кандидатів), яка цілеспрямовано вже не один рік працює на свого власника. Найбільше у Чайківського серед колег-кандидатів і біг-бордів – орієнтовно 300(!) штук. Якщо брати їх середню вартість, а також той факт, що вони розміщені не місяць чи кілька тижнів, як у більшости його колег, а щонайменше два місяці, то виходимо тільки по бордах на суму 6(!) мільйонів. Також у нього пішли значні витрати на будівництво фігур Христа Спасителяна кшталт всесвітньо відомої статуї в Бразилії. І хоча сам Чайківський не пов’язує їх спорудження з виборами, насправді ж всі добре розуміють чому це сталося саме тепер. Мешканці округу 165 справді дуже віруючі, тому пожертви “на церкву” Іван Адамович роздає щедро. Така передвиборча практика часто застосовується, бо священники за такого кандидата не соромляться агітувати під час кожної Служби Божої. Хоча чи справделиво і совісно таким чином спекулювати на християнській вірі громадян — питання спірне. За найскромнішими підрахунками, бюджет виборчої кампанії Чайківського складає 75-95 млн. грн.

Другий за витратами на цьому окрузі Тарас Юрик («Європейська Солідарність») – 2,5-3,5 млн. грн., котрий активно знімає ролики, розміщує статті в ЗМІ, а також віднедавна з’явився і на біг-бордах. Замикає бюджетну трійку Петро Репела («Батьківщина») – 2-3 млн. грн. Значними сумами, як для пересічного українця, оперують на парламентських виборах також Василь Мартюк («Голос») –  1,5-2,5 млн. грн. і Володимир Кісілевич («Слуга народу») – 0,5-1 млн. грн.

На Теребовлянському виборчому окрузі №166 два кандидати за своїм бюджетом значно випереджають інших. Це Володимир Бліхар із «Батьківщини» і безпартійний самовисуванець Микола Люшняк. Останній, який є чинним депутатом Верховної Ради з фракції «БПП-Солідарність», вирішив спробувати свої сили як самостійний гравець. Основну ставку Люшняк зробив на біг-бордову кампанію (біг-бордів у нього, за нашими підрахунками, близько 200! А загалом кампанія пану Люшняку вартуватиме орієнтовно 8-10 млн. грн. Бліхар ще донедавна був у партії «Народний контроль», однак різко змінив свої орієнтири в напрямку Юлії Тимошенко. Зважаючи на розмір своїх статків (колишній директор «Вікнарьова»), він проводить свою кампанію з шиком і орієнтовно витратить на неї 7-9 млн. грн.

На цьому окрузі є ще два гравці, які мають хороший бюджет: Ігор Сопель («Слуга народу») – 2,5-3,5 млн. грн. і Олег Вітвіцький («Голос») – 2-3 млн. грн.

Фаворитом за кількістю вкладених грошей на Чортківському виборчому окрузі №167 є Володимир Іванишин («Сила і честь»). Він – ректор Подільського державного аграрно-технічного університету, його родина заробила величезні статки в аграрному бізнесі, тому він собі може дозволити вкласти у виборчу кампанію 9-10 млн. грн. Значна сума з цих коштів іде на розкрутку його впізнаваності на біг-бордах, у друкованих, електронних  ЗМІ, виготовлення агітаційних роликів тощо. Значно поступаються ректору діючий нардеп Олег Барна («Європейська Солідарність») та комік і шоумен Володимир Гевко («Слуга народу»), бюджет яких коливаються в межах 2,5-3,5 млн. грн. Орієнтовно 2-3 млн. грн. вкладуть у свою виборчу компанію мер Чорткова Володимир Шматько («Сила людей») і директор Чортківського гуманітарно-педагогічного коледжу ім. О.  Барвінського Роман Пахолок («Батьківщина»). І з бюджетом у 1,5-2 млн. грн. балотується мер Заліщиків Алла Квач («Голос»).

Любомир Надкерничний


Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки:

Перегляньте також:

Loading...
Нещодавно опубліковане

6 вересня генеральний прoкурoр Руслан Рябoшапка пiдписав накази прo звiльнення з пoсад прoкурoрiв вoсьми oбластей, серед яких i керiвник Тернопільської oбласнoї прокуратурі В’ячеслав Перч...


Рубрика: , , Опубліковано: о 18:00


У Тернополі вперше відбувся День дитячої моди...


Автор: Рубрика: , , Опубліковано: о 16:00


Неправомірну вигоду в розмірі 500 гривень пропонував співробітникам патрульної поліції 35-річний мешканець Теребовлянського району...


Рубрика: , , Опубліковано: о 15:00


Позбавити нашу команду місця в фінальному турнірі можуть хіба що… сербські чаклуни...


Рубрика: , , Опубліковано: о 14:00



Курс валют на портале banker.ua
banker.ua
Відео