У Європі вранці та ввечері вже традиційними стали “заторні новини”, що їх передають місцеві ФМ-радіостанції, повідомляючи, якими вулицями їхати не варто і скільки часу доведеться провести у черговому заторі. Актуальна ця проблема і для українських міст. Крім столиці, де затори не зникали навіть під час загальноукраїнського карантину, від «корків» потерпають також сусідній Львів, Івано-Франківськ, Луцьк, Ужгород.
Практично усюди, де є старі вулиці, через які рухається транспортний потік, існує проблема заторів. Вся справа у тому, що більшість європейських міст має стару забудову, а вузькі вулиці непристосовані до сучасної кількості транспорту. Коли значна частина транспортного потоку проходить через старий центр міста, неминуче виникають затори. Ця проблема до болю знайома львів’янам. У Тернополі така ж ситуація через недостатню як для сучасного трафіку ширину вулиць у центральній частині міста.
Ще однією з причин заторів у Тернополі є тривалі ремонтні роботи на Гаївському мості. Через це повноцінно не функціонують об’їзні дороги. Значна частина транзитного трафіку йде середмістям, яке просто фізично не може пропускати стільки транспорту.
На виникнення заторів впливає також різке збільшення кількості приватних транспортних засобів. Тобто затори — це закономірний побічний наслідок суттєвого покращання добробуту сьогоднішнього покоління українців. У Європі цю проблему відчули раніше, бо там практично кожна сім’я мала авто. В Україні ж до незалежності авто було не так засобом пересування, як радше розкішшю. Проте ситуація змінилася. Лише торік українці ввезли з-за кордону у 2,5 раза більше автомобілів, ніж за попередній рік. Це неминуче призводить до збільшення кількості заторів.
Як вирішити проблему?
Розвиток громадського транспорту — першорядне питання, якому приділяють максимум уваги у містах Євросоюзу. Людей намагаються пересадити з приватного транспорту на громадський. У більшості європейських міст давно стало практикою, коли на роботу їздять громадським транспортом, а авто залишають вдома або на стоянці десь на околиці міста.
У Тернополі віднедавна теж оптимізовують систему громадського транспорту. Міська влада усвідомлює, що будівництво транспортних розв’язок є одним з головних методів подолання заторів. Скажімо, завершення будівництва Гаївського шляхопроводу могло б щонайменше на третину розвантажити центральну частину міста від транзитного транспорту. Вже кілька років Тернопіль самотужки ремонтує Гаївський міст, хоча через нього проходить дорога державного значення. Згідно із чинним законодавством, даний об’єкт мала б ремонтувати, обслуговувати і утримувати держава. Проте вже змінилися три уряди, кожен з них проголошував велику програму дорожнього будівництва, практично кожен з трьох останніх прем’єрів обіцяв Тернополю виділити кошти на будівництво Гаївського шляхопроводу, а віз, як кажуть, і нині там…
У цій ситуації Тернопіль вирішує проблему, як може, а тернополяни змушені терпіти затори, бо в уряду до Гаївського мосту ніяк не доходять руки. Можливо, все зміниться, коли заяви про реформи стосуватимуться практичних дій щодо передачі на місця більших фінансових ресурсів. Тоді громади будуть краще розвивати громадський транспорт, будувати шляхопроводи і розв’язки, не чекаючи ласки згори.
Джерело: НОВА Тернопільська газета