Внаслідок цього підприємство КП «ТМТКЕ» зазнає річних збитків у розмірі 60 млн. грн. при проведенні господарської діяльності з надання послуг з постачання гарячої води. Наявність таких збитків за відсутності джерел їх покриття призводить до неспроможності підприємства проводити розрахунки за природний газ, електроенергію та холодну воду.
Чинне законодавство не дає змоги комунальним підприємствам регулювати тарифи
З 1 травня 2019 року в повному обсязі введено в дію Закон України від 09.11.2017 № 2189 «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон), яким визначено, зокрема, нову класифікацію житлово-комунальних послуг.
Для теплопостачальних підприємств комунальними послугами, відповідно до цього Закону, є послуги з «постачання теплової енергії» та «постачання гарячої води».
Законом також змінені підходи до надання комунальних послуг, обліку, адміністрування, порядку формування та встановлення тарифів на комунальні послуги.
Практична реалізація норм і положень цього Закону, зокрема, що регулюють надання та оплату передбачених цим Законом комунальних послуг, здійснюватиметься з переходом на нові договірні відносини між виконавцями комунальних послуг і споживачами.
Згідно з вимогами пункту 3 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, передбачено, що до дати набрання чинності договорами про надання комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом (тобто до дати набрання чинності договорами про надання послуг з «постачання теплової енергії» та «постачання гарячої води»), зберігають чинність договори про надання комунальних послуг (послуг з «централізованого опалення» та «централізованого постачання гарячої води»), які укладені до введення в дію цього Закону (тобто, до 01.05.2019), на умовах, визначених такими договорами. Договори на послуги з «постачання теплової енергії» та «постачання гарячої води» мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом п’яти місяців з дня завершення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Тарифи на комунальні послуги є однією з істотних умов договорів про надання комунальних послуг.
Отже, до переходу на нові договори про надання комунальних послуг, що укладатимуться за правилами, визначеними Законом, та відповідно до типових договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України окремо для різних моделей організації договірних відносин, продовжують діяти старі договори про надання комунальних послуг (послуг з «централізованого опалення» та «централізованого постачання гарячої води»), що укладалися за вимогами Закону України від 24 червня 2004 року № 1875-IV «Про житлово-комунальні послуги» (із змінами) та Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630.
Відповідно до пункту 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів міських рад в галузі цін належать повноваження встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на комунальні послуги.
Тобто після 01.05.2019 виконавчий орган міської ради на має права встановлювати/коригувати тарифи на послуги «з централізованого опалення» та «централізованого постачання гарячої води», а тарифи на послуги з «постачання теплової енергії» та «постачання гарячої води» не можуть бути застосовані підприємством у зв’язку з відсутністю споживачів, які б уклали з підприємством договори про надання вказаних послуг.
Діючі тарифи для населення, які встановлені рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 05.11.2018 № 827 «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води», є тарифами на послуги з «централізованого опалення» та «централізованого постачання гарячої води».
ДП «Газпостач» і ТОВ «Тернопільміськгаз» цілковито паралізували роботу КП «ТМТКЕ»
У зв’язку iз змiнами до Кодексу газорозподiльних систем з 01.01.2020 р.
відбулися зміни у порядку розрахунків підприємств теплопостачання за послуги з розподілу природного газу, а саме:
– оплата вартості послуг з розподілу природного газу здійснюється сьогодні як плата за річну замовлену потужність;
– місячна вартість послуг не залежить від обсягів природного газу, спожитого підприємством теплопостачання за місяць, і є однаковою для всіх місяців так званого «газового» року;
– кошти в рахунок оплати за послуги з розподілу природного газу і надалі стягуються з підприємств теплопостачання у безакцептному порядку щоденно з надходжень від споживачів теплової енергії відповідно до нормативу розподілу коштів, який щомісячно встановлюється НКРЕКП на виконання постанови КМУ від 18 червня 2014 року № 217 відповідно до структури діючих тарифів на теплову енергію;
– НКРЕКП не враховує зміни у порядку розрахунків підприємств теплопостачання за послуги з розподілу природного газу при встановленні щомісячних нормативів розподілу коштів у зв’язку з неможливістю до жовтня 2020 року для підприємств теплопостачання застосовувати тарифи на теплову енергію з новою структурою витрат на послуги з розподілу природного газу.
Підприємства теплопостачання не можуть до жовтня 2020 року застосовувати тарифи на теплову енергію з новою структурою витрат на послуги з розподілу природного газу у зв’язку із прогалинами у Законі України «Про житлово-комунальні послуги» та інших законах, які регулюють діяльність підприємств теплопостачання.
Для того, щоб повноцінно запрацювала нова редакція Закону України «Про житлово комунальні послуги», необхідно, щоб Верховна Рада України прийняла ряд змін до цього Закону.
Такі зміни кілька разів виносились у 2019 році на розгляд Верховної Ради України VIII скликання, але не були прийняті.
У Верховній Раді України IX скликання зміни сформовані у законопроєкті № 2458 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг». Законопроєкт № 2458 був поданий на розгляд Верховної Ради України 15.11.2019 р., пройшов перше читання, у другому читанні не був прийнятий і 13.07.2020 р. переданий на повторне друге читання. У зв’язку з канікулами у роботі Верховної Ради України перспективи прийняття законопроєкту № 2458 до початку опалювального періоду 2020/2021залишаються невизначеними.
Прийняття законопроєкту № 2458, крім вирішення проблеми розрахунків за послуги з розподілу природного газу, дозволило б у повному обсязі «запустити» нову редакцію Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Зокрема, було б вирішено питання договірних відносин підприємств теплопостачання зі споживачами, питання тарифної політики у сфері теплопостачання та інші питання.
Щомісячна плата за послугу з розподілу природного газу, яку ПрАТ «Тернопільміськгаз» виставляє КП «ТМТКЕ», складає близько 2,0 млн. грн.
У той же час сума доходів КП «ТМТКЕ» на оплату послуги з розподілу природного газу в складі виставлених рахунків підприємства у травні-червні поточного року складала 5-6% від потреби. Внаслідок застосування невідповідних фактичним витратам нормативів розподілу коштів заборгованість КП «ТМТКЕ» перед ПрАТ «Тернопільміськгаз» з червня 2020 року знов почала зростати і вказана тенденція буде зберігатися протягом всіх місяців цьогорічного міжопалювального періоду.
Так заборгованість КП «ТМТКЕ» перед ПрАТ «Тернопільміськгаз» за послугу з розподілу природного газу на 01.05.2020 складала 3 724,5 тис. грн., а на 01.07.2020 вже 5 984,1 тис. грн. У зв’язку з несвоєчасним проведенням розрахунків за послугу з постачання природного газу ПрАТ «Тернопільміськгаз» звернулось до суду щодо примусового стягнення штрафних санкцій, визнаних рішенням суду в сумі 2 397,1 тис. грн., на що виконавча служба 01.07.2020 винесла постанову ВП № 62156536 про арешт коштів КП «ТМТКЕ», що повністю паралізувало діяльність підприємства та унеможливило проведення підготовки обладнання котелень та теплових мереж до роботи в опалювальному періоді 2020/2020 рр.
КП «ТМТКЕ» потребує значних коштів на модернізацію інфраструктури
Основною проблемою підприємства залишається зношеність трубопроводів теплових мереж, які експлуатуються з 1965 року. Зношеність складає близько 71,09 %, що збільшує з кожним роком кількість поривів на ділянках при гідравлічному випробуванні в ремонтний період і спричиняє небезпеку виникнення аварійних ситуацій в опалювальний період, а це, в свою чергу, може призвести до припинення подачі теплоносія до житлових будинків, дитячих садків та шкіл. Основне і допоміжне обладнання, споруди котелень характеризуються як фізично зношені і морально застарілі, що негативно впливає на надійність роботи об’єктів загалом.
Згідно з планом підготовки об’єктів теплопостачання до роботи в осінньо-зимовий період 2020-2021 років, загальний обсяг коштів на виконання підготовчих та ремонтних робіт складає 111 394,83 тис. грн.
Внаслідок недостачі коштів ремонтуються теплові мережі, а не проводиться їх планова заміна, також проводиться ремонт застарілого обладнання, а не їх оновлення.
Вирішення даних проблем вимагає вкладення значних коштів, які на підприємстві відсутні.
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: Тернопільміськтеплокомуненерго