Пройшовши торік випробування через блекаут, цьогоріч комунальне підприємство працює ще з більшою готовністю до непередбачуваних ситуацій. Перед початком опалювального сезону КП «Тернопільміськтеплокомуненерго» провело ремонт котелень і мереж, закупило енергоресурси, зокрема, газ. Щоб тернополяни змогли отримувати якісні послуги, щоб в оселях було тепло, комунальники просять вчасно сплачувати нарахування. Наполегливо намагаються достукатися до боржників.
Хто платив — платить, хто легковажив — далі зволікає
КП «Тернопільміськтеплокомуненерго» обслуговує близько 60 тисяч помешкань. Заборгованість комунального підприємства на даний час становить 165 мільйонів гривень.
— Наближається зима, тому потрібно закупити енергоресурси для роботи котелень і надання тепла й гарячої води у помешкання тернополян. Якість послуг залежить передусім від відповідальності користувачів: сплачують вчасно за послуги, можемо виконати всі необхідні ремонтні роботи і закупити ресурси, не сплачують — ускладнюється робота підприємства, — каже заступник начальника служби збуту теплової енергії КП «Тернопільміськтеплокомуненерго» Андрій Мельник. — На початку повномасштабного вторгнення українці переживали шок. Хтось із тернополян виїхав за кордон, тому місяць-другий не всі оплачували за комунальні послуги, але згодом ситуація стабілізувалася. Кількість боржників через війну суттєво не зросла. Хто платив — платить, хто легковажив — і далі зволікає й створює собі проблеми. Ціни на послуги у воєнний стан не змінювалися, але в деяких користувачів борг накопичується з року в рік. Загальний борг наших споживачів у Тернополі — це сума за надані послуги підприємством за два з половиною місяці.
— Починаємо працювати із боржниками, які винні підприємству 3 тисячі гривень. Понад 13 тисяч користувачів на даний час не сплатили за отримані послуги впродовж трьох місяців, — зазначає провідна економістка у секторі роботи з боржниками служби збуту теплової енергії КП «Тернопільміськтеплокомуненерго» Ольга Дякович. — Надсилаємо повідомлення про заборгованість, телефонуємо до людей, консультуємо — стараємося комунікувати з кожним особисто. Наші контролери навідуються до помешкань боржників. Непросто проводити таку роботу в воєнний час, бо господарі часто не відчиняють дверей. Проте є такі боржники, які охоче ідуть на діалог, вдячні, що ми прийшли до них і все пояснили. Буває, що людям бракує коштів на оплату комунальних послуг, а вони не знають, як оформити субсидію. Намагаємося спершу все врегулювати без судового процесу. Дехто, почувши про проблему через борг, відразу сплачує всю суму. Якщо ж людина неспроможна відразу сплатити, пропонуємо договір реструктуризації — погашають упродовж кількох місяців. Власники помешкань мають відповідати за його утримання і дбати про своє комфортне проживання.
— Є різні категорії боржників за комунальні послуги. Як правило, найвідповідальніші споживачі — пенсіонери: складають гривню до гривні й все вчасно оплачують, — розповідає економістка служби збуту теплової енергії КП «Тернопільміськтеплокомуненерго» Лідія Павич. — Деякі користувачі свідомо ігнорують платіжки. Вважають, що це їх не стосується, а в результаті «наростає» великий борг. Буває, що впродовж пів року ми надсилаємо прохання провести повірку лічильника, проте господарі цього не роблять. Потім підприємство починає нараховувати послуги за кількістю зареєстрованих осіб, аж тоді люди приходять здивовані нарахуваннями.
Через борги арештовують банківські рахунки і майно
Після попереджень із проханням погасити борг, комунальне підприємство «Тернопільміськтеплокомуненерго» надсилає абонентам досудове попередження. Наступний крок у разі ігнорування — звернення до суду, а за тим — стягнення суми виконавчою службою.
— На Тернопільщині, на щастя, не тривають бойові дії, тому забезпечуємо повноцінне надання послуг. Якихось привілеїв для боржників нема, тому маємо право звертатися до суду, — зауважує Ольга Дякович.
— Якщо є рішення суду, яке зобов’язує користувача погасити борг, виконавча служба відкриває провадження й намагається стягнути ці кошти, — пояснює Андрій Мельник. — Накладають арешт на банківські рахунки, на майно. Аж тоді злісні боржники починають вирішувати проблему. Траплялися випадки, що патрульні зупиняли автомобіль на дорозі й забирали на штрафмайданчик через рішення виконавчої служби. Щоб повернути своє майно і відкрити рахунки, потрібно погасити заборговану суму, надати довідку про відсутність боргу, сплатити виконавчий збір.
— Нещодавно до нас приходила власниця трикімнатної квартири, в якої заборгованість за послуги «Тернопільміськтеплокомуненерго» складає 90 тисяч гривень. Навідались і її доньки, адже виконавча служба арештувала їхні банківські рахунки, — розповідає Ольга Дякович. — Власниця помешкання чомусь легковажила своїми обов’язками. Вважала, що її не стосується борг, що все якось минеться. Заметушилася, коли її донькам, які хоч і не мешкають з нею, але зареєстровані, арештували банківські рахунки. Ми пояснили, яку суму потрібно сплатити. Невдовзі доньки все погасили. Деякі тернополяни живуть за кордоном, а здають свої помешкання квартирантам. Коли ж повертаються додому, беруться за голову: в платіжках — величезні борги. «Не сподівалися, що так безвідповідально поведуться квартиранти», — бідкаються. Намагаються все сплатити. На Сонячному масиві в Тернополі борг за послуги, які ми надавали в одну квартиру, сягнув понад 100 тисяч гривень. Роками там мешкала багатодітна сім’я. Нині залишився тільки один син, інші рідні виїхали за кордон. Сплатити величезну суму чоловік сам не в силі. Консультувався у нас, звернувся до адвоката. Налаштований позбутися боргу й спокійно жити. В іншій багатодітній сім’ї борги накопичились із кінця 90-их років. Частково здійснювали стягнення із пенсіонерів, які там мешкали. Та все одно «набігла» величезна сума. Нині там мешкає одна донька зі своїми трьома дітьми. Не може дати сама ради з боргом. Сім’я мала пільги, але, вочевидь, неналежно застосовувала. Такі випадки непоодинокі, коли через байдужість накопичуються борги. Мусимо бути і психологами, і порадниками, і юристами. Ми завжди готові підказати й допомогти споживачам, тільки б вони ішли на співпрацю. Підприємство просить, щоб тернополяни вчасно оплачували за комунальні послуги, адже в такий складний час війни маємо бути взаємно відповідальними.
Джерело: НОВА Тернопільська газета