Держава скинула фінансування на ПТУ
Ще три роки тому в рамках політики децентралізації Київ переклав на місцеві бюджети витрати на фінансування професійно-технічної освіти. Таким чином з 2016 року шість закладів професійно-технічної освіти у Тернополі фінансуються з міського бюджету. А саме на профтехучилища щороку йде майже 90 мільйонів гривень.
Це значний тягар для місцевого бюджету. Адже, окрім професійно-технічної освіти, місто має забезпечувати діяльність освітніх та медичних закладів, де також бракує коштів.
Логіка перекладення фінансування профтехосвіти на плечі місцевих бюджетів полягала в тому, що система ПТУ мала б повною мірою забезпечувати місцеву економіку необхідними професійними кадрами.
Однак практика показує, що в середньому близько 45 % випускників тернопільських профтехучилищ надалі працюють у місті. Для двох професійно-технічних закладів цей показник складає 25-33 %. Більше того, 72 % учнів ПТУ Тернополя не проживають в місті. Складається безглузда ситуація, коли ПТУ Тернополя випускають спеціалістів, наприклад, для сільського господарства, а у місті є реальний брак кадрів водіїв, сантехніків та інших робітничих професій. Є нагальна потреба реформи. Однак наразі цей процес заблокувала обласна влада.
Кому належить майно ПТУ
У 2016 році у Міністерстві освіти заявили про передачу на баланс міської ради майнових комплексів ПТУ, що фінансуються з місцевого бюджету. Тобто мерія отримала б всі можливості для швидкого реформування закладів профтехосвіти для потреб міста. Проте за три роки майно ПТУ так і не було передане на баланс міської ради. Область заблокувала процес передачі майна. Відповідно й заблокувала реформу ПТУ в Тернополі. Таким чином складалася безглузда ситуація, коли місто фінансує заклади освіти, які готують спеціалістів не для громади Тернополя.
Наприклад, мерія Тернополя підписала меморандум з ректорами Тернопільських університетів про формування муніципального замовлення спеціалістів для комунальних підприємств, установ, організацій міської ради з їх студентів, згідно з яким міська рада буде оплачувати навчання студентів тих виробничих професій, які найбільше необхідні місту сьогодні, а також студентів, які після навчання виявлять бажання працювати в органах місцевого самоврядування і в наших комунальних підприємствах. З ПТУ підписання такого масштабного меморандуму нереальне у принципі, оскільки училища не готують потрібних місту спеціалістів.
Хто має платити за навчання у ПТУ
Як вже повідомлялося, 72 % учнів ПТУ Тернополя не проживають у місті, абсолютна більшість випускників училищ не залишаються працювати у Тернополі. Однак громада Тернополя оплачує їх навчання. Це неправильно!
Як передбачає новий закон про освіту, держава видає освітню субвенцію з прив’язкою до конкретного учня. Тобто діє принцип «гроші йдуть за учнем». Якщо учень проживає у Тернопільській області, відповідна субвенція скеровується в обласний бюджет.
Отже, якщо у ПТУ Тернополя навчаться 70 % учнів з області, платити за їх навчання має область (бо держава вже скерували в обласний бюджет кошти) через міжбюджетний трансфер з містом. Проте, як і у ситуації з передачею майна ПТУ на баланс міста область блокує ці виплати. Натомість, йдуть чергові спекуляції та популістські заяви.
Як можна розблокувати ситуацію з ПТУ Тернополя
Обласна рада має виконати розпорядження Міністерства освіти і передати на баланс Тернополя майнові комплекси ПТУ. Міська та обласна влада мають спільно почати процес реформування системи профтехосвіти, щоб ПТУ готували потрібних і місту і області фахівців. За відповідним замовленням області і міста ПТУ мають готувати спеціалістів. Це нормальна практика цивілізованих стосунків. Така співпраця дозволила б врятувати систему ПТУ Тернополя від розвалу. А місто і область мали б висококваліфікованих працівників. Потрібні лише здоровий глузд і витримка.
Василь Стельмах
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: профтехучилище, ТМР