Однак, як це часто буває, впровадження новації не обійшлося без “проблем росту”, чим неминуче скористалися деякі «доброзичливці» і «критики». Що ж, поживемо-побачимо, та вже тепер зауважимо, що уже найближчим часом переваги нововведення стануть настільки очевидними, що ми забудемо про усі теперішні сумніви, неузгодження та ускладнення.
Що нас чекає?
Уже з жовтня ц. р. почне повноцінно працювати єдиний електронний квиток — «Картка тернополянина». Мешканці Тернополя, які матимуть дану картку, зможуть платити за проїзд за найнижчим тарифом, який тепер діє для тролейбусів та автобусів. Тобто з 1 жовтня при використанні картки або проїзного квитка тариф на проїзд залишиться незмінним: у тролейбусі – 3 гривні, у маршрутному таксі – 4 гривні. Готівкою буде дорожче: 4 грн. — у тролейбусі та 6 грн. — у маршрутному таксі. Таким чином, «Картка тернополянина» дасть змогу мешканцям нашого міста платити за проїзд за старими цінами. В інших містах України, де відсутні соціальні картки, мешканці будуть змушені платити повну вартість проїзду за новими підвищеними тарифами.
Кілька тижнів у Тернополі нову систему тестували. Виникли певні проблеми, пов’язані з розповсюдженням та отриманням «Соціальної картки тернополянина», зокрема, щодо категорії населення, яка має право на пільги. Тепер поступово проблему вирішують.
Які є види карток?
Персоніфікованих карток, на яких будуть фотографія, прізвище та ім’я власника, буде три види:
- Для пільгового проїзду – усі пільгові категорії (в т.ч. пенсіонери) отримають дані картки безкоштовно. Міська рада вже виділила на це 3 млн. грн. До нового року пенсіонери зможуть їздити за своїми посвідченнями паралельно.
- Для учнів та студентів – картки можна оформити у навчальних закладах. Триває робота зі збору персональних даних та фотографій для виготовлення електронних квитків. Зберігається пільга у розмірі 50%. Тобто учні та студенти платитимуть за проїзд 2 грн.
- Працюючі тернополяни, люди, які прописані чи проживають у Тернополі, будуть купувати картку по собівартості виготовлення — 57 грн. Якщо оплатити вартість проїзду на квартал наперед, то виготовлення картки буде безкоштовним.
Усі персоніфіковані картки дають право на проїзд виключно їхнім власникам.
Вартість неперсоніфікованого проїзного квитка складатиме 20 грн. Його можна буде придбати у спеціалізованих пунктах продажу і за бажання передавати іншим особам, а також оплатити за проїзд декількох осіб.
Електронний квиток (персоніфікований чи неперсоніфікований) дає право їздити у громадському транспорті міста за діючим низьким тарифом. При розрахунку готівкою вартість проїзду буде вищою.
Оформити «Соціальну картку тернополянина» можна у ЦНАПі, в управлінні соцполітики міської ради та у 12-ти
ЖЕКах. Замовити картку можна також онлайн на сайті
https://fayna-karta.te.ua/ Тут можна отримати і детальну інформацію про картки. До речі, власникам “Картки тернополянина” поступово збільшуватимуть кількість послуг, як-от, наприклад, знижки в аптеках і магазинах тощо.
Як в інших містах?
Багато хто порівнює Тернопіль зі Львовом та Києвом, де також заявили про впровадження персоніфікованих карток. Але порівнювати треба обачно. У цих містах дещо інші підходи до запровадження соціальних карток, тому це, по суті, різні продукти. Там переважно йшлося про “паспортизацію населення”. Тобто, роздачу ідентифікаційних карток, які дозволяють чітко визначити, хто проживає на території міста, а хто — ні, а отже, чи надавати певні послуги з боку міста. При цьому у Києві, наприклад, картка є одночасно продуктом певного банку, який надає комерційні послуги, наприклад, кредити. Або пенсіонерам пропонують перевести у цей конкретний банк і свої пенсії. Тут є конкретний комерційний інтерес, а послуги для містян є вторинними.
У Тернополі ж підійшли передусім з точки зору вирішення однієї з найболючіших проблем — транспортного сполучення. Адже не секрет, що у місті є проблеми з наданням транспортних послуг. Це стосується у першу чергу якості перевезень та обслуговування, дотримання графіків, забезпечення прав пільговиків. Тому й було зроблено у першу чергу акцент на вирішення проблем, пов’язаних з транспортом.
Як це працює?
«Соціальна картка тернополянина» дозволить не теоретично, як стверджують окремі критики, а практично вирішити кілька важливих проблем.
По-перше, зберегти доступний тариф для тернополян і тих, хто працює і проживає у місті. Перші можуть оформити “Картку тернополянина”, інші — придбати проїзний і платити менше.
По-друге, забезпечити чіткий облік пільговиків та реального використання ними громадського транспорту. Адже головним аргументом перевізників у спілкуванні з органом місцевого самоврядування, коли йдеться про потребу підвищення тарифів, є аргумент про “велику кількість пільговиків”. Тепер буде точно відомо, скільки людей з пільгами скористалися транспортом і скільки це коштує.
По-третє, це облік коштів, які обертаються у транспортній сфері. Це питання пов’язане також з тарифами. Адже ніхто точно не знає, скільки тернополяни сплачують перевізникам, особливо приватним. Самі перевізники часто маніпулюють терміном, що “перевезення є збитковими”. Відтак запровадження єдиного електронного квитка дозволяє чітко побачити, скільки коштів збирають перевізники, тому обдурити місто та пасажирів буде значно складніше.
По-четверте, це реальний крок від африканської системи, де головним для перевізника є кількість грошей, зароблених на кожному пасажирові, до європейської системи транспортного сполучення, коли місто платитиме перевізнику за кілометри, а його обов’язок полягатиме у дотриманні правил, що їх встановить громада Тернополя. Ці правила стосуються графіків, вигляду і технічного стану транспортних засобів.
Буде, як у Європі!
У Європі працює схожа система. Візьмемо, наприклад, німецьке студентське містечко Єна. Там право на пільговий проїзд має досить обмежена категорія населення, яка отримує відповідні електронні картки за рахунок міської програми підтримки. Натомість інші мешканці міста, учні, студенти оформляють персоніфіковані карти, вартість виготовлення яких оплачується. Проте ця невелика “переплата” окуповується менше, ніж за місяць, а потім уже суттєва економія.
Таку ж перевагу мають різні види карток для проїзду у громадському транспорті Тернополя. Тому, попри певні “проблеми росту”, наше місто впевнено йде шляхом європейських міст.
Іван Величко
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: Соціальна картка тернополянина, Тернопіль