Як вам ідея — пити каву, сидячи на гойдалці? Ні, не у парку, а в кав’ярні у самісінькому центрі Тернополя. Несподівано, чи не так?
Якщо ви часто буваєте на вулиці Валовій, то, звісно, просто не могли не помітити новенької кав’ярні з чудернацькою назвою «Скаварідка», що з’явилася тут півтора місяця тому. Передусім тому, що у ній прозорі скляні стіни, через які перехожі похапцем кидають зацікавлені погляди: мовляв, що ж там? Ті, хто уже побував по той бік скляної стіни, знають, що там — дуже тепло, затишно і смачно.
«Основна ідея нашої торгової марки — пропонувати якісну каву за доступною ціною, обсмажену в Україні і для українців», — каже 30-річний співвласник «Скаварідки» Віталій Шашурін.
Але чому саме кава? Чому ж все-таки гойдалки? І чому «Скаварідка»?
— Коли ми відкривали дружню ресторацію «Мамонт», співвласником якої я є також, на мою долю випало запускати бар, — розповідає Віталій Шашурін. — Приблизно півроку я був там єдиною людиною, яка стояла за барною стійкою. Саме тоді й захопився кавою. Щоб вдосконалити свої «кавові» вміння та знання, їздив на навчання до Львова, зрозумів, що зможу серйозно працювати у цьому напрямку. Так десь два роки тому з’явилася ідея обсмажування кави і створення власної торгової марки. Спочатку пропонували нашу каву тільки у «Мамонті», та уже понад рік на нашому кавовому зерні в Тернополі працюють 15 закладів харчування. Але вбачали проблему у тому, що кінцевий споживач не міг купити зерно. Саме тому я та Назар Андрушко, з яким ми є співвласниками «Скаварідки», й вирішили зробити кав’ярню. Власне, це навіть більше магазин кави, аніж кав’ярня, тобто ми спеціалізуємося на продажі кавового зерна й на власному виробництві. Основна наша «фішка» — це те, що ми як виробники контролюємо всі процеси: від закупки зеленого зерна (це 100% арабіка з різних країн) до смаження, пакування та приготування напою.
Приміщення для «Скаварідки» шукали дуже довго. Підвернулося це. Шість місяців ремонту – і ось є результат.
— Чула від деяких людей, що вони не наважуються зайти у «Скаварідку» саме через скляні стіни: не хочуть, аби за ними спостерігали з вулиці. Відверто кажучи, мене саму це дещо непокоїло, аж доки я не завітала до вас, бо насправді тут затишно.
— У нас є людина — Аня Попович з Києва, яка повністю відповідає за дизайн нашої торгової марки. Вона дизайнер від початку створення бренду, від торгового знака, логотипу та візиток до інтер’єру приміщення. Головною метою дизайну інтер’єру було те, що коли заходиш сюди, потрапляєш в інший світ…
— Варто відзначити, що їй це чудово вдалося!
— …На вулиці бруд, болото, вітер, якісь інші незгоди та клопоти, а у нас завжди тепло, багато світла, смачна кава і відповідний персонал, який ми добирали передусім за особистими якостями, бо професійних завжди можна навчити, лиш би людина бажала цього. З будь-якої точки нашого закладу видно його центр — барну стійку, за якою відбуваються всі процеси. Можна сідати за неї і спостерігати, що відбувається всередині.
— Гойдалки у кав’ярні — у Тернополі це вперше. Ви десь таке ще бачили? Звідки взялася ідея?
— Ні, більше ніде не бачили. Це дизайнер запропонувала. Чесно кажучи, ми не відразу підтримали, але врешті погодилися, що варто зробити, бо це, по-перше, цікаво, а по-друге, вони займають мало місця і не загромаджують прохід.
— Скільки нині коштує добра кава?
— Філіжанка еспресо — 15 гривень. 100 грам зерна — від 39 гривень.
— Без чого не буде добра кава?
— Без доброго зерна. Дуже важливо, щоб те зерно, яке потрапляє нам у горня, було максимум місяць тому обсмажене. Кавове зерно — це теж продукт і він має бути свіжий. Чим він свіжіший – тим смачніша буде кава. Скажімо, як і зі шматком м’яса: якщо воно свіже — стейк чи шашлик буде смачний, якщо м’ясо заморожене, лежить давно — то як би його не готували, його смак буде значно гіршим.
— Чи можна вдома приготувати таку ж каву, яка засмакує у вас?
— Звичайно. Гість може вибрати зерно і ми змелемо його, як потрібно. Під кожне приготування потрібен свій помол. Наприклад, під джезву — дуже мілкий, під горнятко — більший, під фрейч-прес — ще більший.
— З того, що нам пропонують у маркетах, скажімо, з ліпших — «Якобс», «Лавацца» — добру каву можна приготувати?
— Дуже важко. Адже на жодній пачці не написано, з якого зерна ця кава зроблена і коли була обсмажена, на них лише зазначені дата запакування і термін придатності.
— Яка ваша улюблена кава?
— Якщо ви маєте на увазі метод приготування, то я п’ю еспресо або капучіно. За еспресо можна відразу відчути хороша чи погана ця кава, а капучіно – це ідеальний баланс кави з молоком.
— Я каву обожнюю, але моя підшлункова, на жаль, її не любить… Втім, атмосфера вашого закладу мені подобається і я хочу сюди приходити. Що ви мені запропонуєте?
— У нас є на вибір шість видів чаю, какао. Є ще один особливий напій нашого закладу — каскара. Це сушена шкірка кавової ягоди. Для кави використовують зерно, а шкірку висушують, заливають окропом і запарюють, як чай. Отримуємо чай з… кави, що містить багато антиоксидантів, вітаміну С і мало кофеїну. На смак він, як сухофрукти.
— А що подаєте до чаю-кави?
— Еклери. Вибрали підрядника, який для нас їх пече за нашою технологією. В асортименті у нас водночас шість видів еклерів, але вони постійно змінюються на інші — з іншими начинками, оздобленням. Скажімо, розпочинається новорічний сезон, ми будемо декілька еклерів виводити з меню і додавати новорічні. Для тих, хто хоче взяти їх з собою, маємо приємну пропозицію: якщо берете шість еклерів, платите тільки за п’ять.
— За півтора місяця ви вже відстежили для себе, хто основні клієнти «Скаварідки»?
— Хочу зауважити, що у нас гості, а не клієнти. Тому що ми запрошуємо їх, як до себе додому. У нас різні гості. Ми, мабуть, єдині у Центрі, хто працює з 8-ої ранку. З 8-ої до 9-ої-9.30 у нас старші люди, які раніше прокидаються і приходять просто випити смачної кави. Маємо уже навіть постійних гостей: одна жінка щоранку приходить до нас близько 9.15, п’є еспресо і йде на роботу. А взагалі до нас приходять люди абсолютно різної вікової категорії.
— І на завершення розмови: чому така назва — «Скаварідка»?
— У цій назві зашифровано багато цінностей, важливих для нас. Слово «кава» є, звичайно. «Рідка» — тобто рідкісна, тому що ми обсмажуємо також спеціальну ексклюзивну каву, яку, щоправда, наразі не пропонуємо, але займаємося нею. А найголовніше — там є слово «рід». Тож, по суті, у назві зашифровано, що ми робимо хорошу якісну каву на майбутнє, для нащадків.
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: Валова, кава, Скаварідка, Тернопіль