Цьогоріч Служба автомобільних доріг у Тернопільській області чи не вперше за останні роки підходить до розв’язання дорожніх проблем комплексно, за спеціально розробленою програмою ремонту автошляхів краю. Так, найближчим часом буде завершено ямковий ремонт доріг на території всієї області, повним ходом тривають і капітальні ремонти на найбільш важливих ділянках автошляхів. Однак проблеми залишаються, і про них ми розмовляємо з начальником служби Богданом Юликом.
— Ми завершуємо ямковий ремонт на всіх дорогах області, — розповів Богдан Юлик. — Повірте, це дуже позитивний результат, принаймні років десять такого вже в нас не було. Нам нарешті вдалося відійти від тенденції, коли дорожники починають робити ремонт дороги, але, відремонтувавши кілометр-два, зупиняються, бо не вистачає коштів. Ми цьогоріч відремонтуємо всі дороги, застосовуючи комплексний підхід — спочатку закриваємо всі державні маршрути, переходимо на місцеві, а основні транспортні коридори ремонтуємо капітально. Головним нашим поточним завданням є ремонт об’їзної Копичинців. Там ми застосовуємо вже перевірений метод, який використовували при ремонті об’їзної Козови та на в’їзді до Тернополя.
— Об’їзна Копичинців справді була у жахливому стані. У чому ж причина такого катастрофічного зношення дороги?
— Ті, хто змушений їздити об’їзною Копичинців, безумовно, з вами погодяться. Та дорога цілковито втратила несучу здатність для автомобілів — постійні напливи та просадки її зруйнували. Водій, який береже своє авто, міг там пересуватися зі швидкістю не більше 10-15 км/год. А між тим, ця ділянка входить до автодороги міжнародного значення М19 Доманово — Тереблече, а тому ми вирішили капітально її відремонтувати. Чому ця дорога так зруйнувалася? Гадаю, що для нашої області це комплексна проблема. Тернопілля — сільськогосподарська область, а ця галузь пов’язана з великогабаритними перевезеннями. Дуже багато наших аграріїв, на жаль, не дотримуються дорожніх нормативів, допускаючи значні перевантаження. По дорогах, розрахованих на пропускну здатність до 20 тонн, перевозять вантажі в 60-70 і навіть 100 тонн. Звідси колії, напливи та інші руйнації, ці “поїзди” на колесах руйнують наші дороги і завдають збитків на сотні мільйонів гривень щороку.
— А аграрії не виплачують жодної компенсації?
— Ось нещодавно ми ремонтували дорогу Зборів — Козова, яку востаннє відновлювали понад 10 років тому. До того, як тією дорогою почали їздити перевізники агрохолдингу “Мрія”, вона була у нормальному стані. Та за кілька років буквально кожен квадратний метр дорожнього полотна там зазнав руйнацій, і ось уже півтора місяця на тій дорозі працюють чотири наші бригади, ремонтувати доводиться кожен клаптик… А як допомагає агрохолдинг “Мрія”? Його керівництво звітує, що закупило матеріалів на ремонт дороги на 2 млн. грн., але ж це — крапля в морі! Збитки складають близько мільярда гривень, тому така допомога чисто символічна і не до порівняння з необхідними витратами на ремонт. Хочу наголосити, що я не маю нічого проти безпосередньо агрохолдингу “Мрія”, навів його як приклад, але аналогічна ситуація і з діяльністю більшості інших наших аграріїв.
— Як боротися з цим негативним явищем?
— З 1 червня ми встановили обмеження руху для великотоннажних автомобілів. Моніторимо й аналізуємо ситуацію разом з Укртрансінспекцією та реорганізованою Державтоінспекцією, співпрацюємо також з громадськістю, і сподіваємося, що бодай цього року нам вдасться змінити ситуацію. Є у нас домовленість і з “Укравтодором”, згідно з якою в нашій області буде реалізовано пілотний проект — нам передадуть сенсорний ваговий комплекс, за допомогою якого можна вести дистанційний контроль з фотофіксацією порушень. Щоправда, мінусом цього комплексу є те, що каральні протоколи на основі його показів чинне законодавство складати поки що не дозволяє, однак ми звернулися до державних органів влади з проханням привести законодавство у належний стан саме щодо вагового автоконтролю. Поки що нам, щоб застосувати штрафні санкції, необхідно звести разом представників усіх трьох вищеназваних структур — облавтодору, трансінспекції та ДАІ. Суми штрафів також, зважаючи на розміри збитків, чисто символічні. Та ми сподіваємося на цивілізоване вирішення цієї проблеми. Свого часу ми ставили на узбіччях плакати: “Проявіть європейську культуру”. Гадаю, що європеєць — це людина, яка не шкодить собі і навколишньому середовищу. Безумовно, в Європі наші аграрії такого б не робили. І якщо порівняти доходи, які наша область отримує від сільгоспбізнесу, із збитками від руйнації доріг тими ж аграрними підприємствами, то баланс вийде мінусовий. Так далі бути не може.
Джерело: НОВА Тернопільська газета