Відповідно до постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з січня 2017 року електроенергія для міського транспорту має подорожчати на 45%, а оплата вуличного освітлення – на 40%. За підрахунками експертів, тільки через збільшення тарифів на електропостачання квиток на проїзд електротранспортом по всій Україні має коштувати як мінімум 4,2 гривні. На сполох били давно, проте київська комісія з незрозумілими повноваженнями, очевидно, не враховує думки місцевих громад. Сьогодні маємо факт: ціни для комунального транспорту зросли за підсумками року майже у п’ять разів. Міський голова Тернополя говорив про проблему ще кілька місяців тому і буде боротися за доступний транспорт.
“Електротранспорт – найбільш доступний вид транспорту в українських містах. Без функціонування системи електротранспорту сучасне місто просто не може існувати. На нього припадає 45 – 60 % усіх перевезень. Більше того, він виконує вкрай важливу соціальну функцію – безкоштовно перевозить пільгові категорії громадян. Тому цей транспорт треба активно розвивати, а не знищувати. Ми не можемо впливати на рішення НКРЕКП. Ми можемо лише шукати вихід тут, на місцях, через економію та різного роду акції з підтримки. Ми зробили все, щоб гарантувати безкоштовний проїзд пільговим категоріям населення, і проводитимемо модернізацію таким чином, щоб тернополяни могли економити, а транспорт залишався доступним”, — зазначив Сергій Надал у своєму коментарі.
Разом з тим міський голова висловив стурбованість щодо можливих економічних наслідків непродуманого рішення НКРЕКП.
“Загалом не зовсім нормальною є ситуація, коли тарифи визначають десь “нагорі”, відірвано від місцевих громад. Ненормально також те, що шість осіб у НКРЕКП без консультацій з громадами приймають рішення щодо суми, що дорівнює половині бюджету. Вдумайтеся: для ухвалення бюджету потрібно 226 депутатів, а для встановлення тарифів, що сумарно можуть складати суму, співмірну з половиною бюджету, — лише голоси шести осіб. Очевидно, що це далеко від норми. Ми не знаємо, як ще ці рішення вплинуть у майбутньому на функціонування комунального транспорту по всій Україні. Але сьогодні ми змушені у цих умовах планувати, здійснювати оновлення транспорту і вживати заходів для того, щоб тернополяни і надалі могли користуватися міським транспортом”, — зауважує міський голова.
Єдиним шляхом боротьби за доступний транспорт у міськвиконкомі назвали впровадження електронних квитків і поступовий перехід від оплати за поїздку до оплати за кілометр.
“Ми будемо максимально підтримувати комунальний транспорт з міського бюджету, щоб ціни за квитки були доступними для всіх тернополян. Ми вже шукаємо шляхи оптимізації. На сьогодні це — єдиний електронний квиток та картка тернополянина. Вже нині електронний квиток дає можливість людям здешевити вартість проїзду. Хто має електронний квиток, той має 10 відсотків знижки. Той, хто зареєстрований у Тернополі і отримає картку тернополянина, буде мати найкращу ціну на проїзд. Так працюють у Європі, де мешканці міста платять менше, бо вони користуються транспортом частіше, а гості міста платять більше, бо користуються разово. Іншого виходу у теперішній ситуації нема”, – сказав Сергій Надал.
“Наше завдання полягає в тому, щоб гарантувати пільговим категоріям населення проїзд у комунальному транспорті. Незважаючи на те, що уряд за два роки не дав жодної гривні на компенсацію проїзду пільговиків, ми зберегли проїзд усіх пільговиків у тролейбусах та соціальних автобусах міста. Так буде і у майбутньому”, – повідомив очільник Тернополя.
У Тернополі відкриватимуть нові тролейбусні лінії, а також з часом планують перейти до оплати перевізникам за кілометр.
“Місто буде оновлювати і розширяти можливості електротранспорту, бо це найбільш екологічний і доступний на сьогодні транспорт. З впровадженням електронного квитка ми також поступово перейдемо до оплати перевізнику за кілометр замість оплати за поїздку. Так працює система транспорту у сусідній Польщі. У такому випадку у водіїв буде більша мотивація дотримуватися графіку і поважати пасажирів, бо перевізник отримує доплати з бюджету не за кількість пасажирів, а за перевезення вчасно і комфортно. Крім того, це дозволить берегти кошти бюджету”, – сказав Сергій Надал.
Раніше міський голова Тернополя Сергій Надал неодноразово звертався до центральних органів влади з пропозицією запровадити “нульовий тариф” на електроенергію для комунального електротранспорту, посилаючись на досвід окремих європейських країн. У такому випадку транспортники платили б за електроенергію за собівартістю. Це дозволяло б зберігати вартість проїзду низькою. Як відомо, у більшості країн Європи електротранспорт є дотаційним, але таку політику підтримує більшість урядів, зважаючи на те, що такий транспорт є найбільш екологічно чистим і зручним.
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: вартість проїзду, проїзд, Сергій Надал, Тернопіль