Дослідження відбувалося у два етапи:
І етап проведено шляхом анкетування керівників, педагогічних працівників, батьків здобувачів освіти закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, а також здобувачів освіти закладів загальної середньої та позашкільної освіти віком від 14 років у 30 територіальних громадах Тернопільської області. Всього в анкетуванні взяли участь 5433 респонденти;
ІІ етап проведено шляхом відвідування моніторинговими групами у складі фахівців управління Служби та ГУ ДСНС закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти 13 територіальних громад, здійснення спостереження за освітнім середовищем та інтерв’ювання керівників закладів освіти. Усього в ході ІІ етапу відвідано 63 заклади освіти.
У ході моніторингового дослідження виявлено ряд позитивних тенденцій:
Зростання частки закладів освіти, які працюють за очною формою організації освітнього процесу, порівняно з результатами моніторингів, проведених у вересні 2022 та лютому 2023 років.
Зростання частки закладів освіти, у яких облаштовано укриття: за результатами анкетування, укриттями забезпечені близько 97% закладів.
У всіх відвіданих закладах дошкільної та загальної середньої освіти наявні акти оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту та акти оцінки об’єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення як найпростішого укриття.
Значний рівень задоволення учасників освітнього процесу безпековими умовами навчання і праці в закладах освіти.
Регулярне проведення навчань, інструктажів, заходів щодо відпрацювання практичних навичок та здобуття знань і вмінь з питань особистої безпеки в умовах загрози та виникнення надзвичайної ситуації, у тому числі із залученням працівників спеціальних служб (пожежно-рятувальних частин, управління Національної поліції, екстреної медичної допомоги, інших фахівців).
Наявність розроблених інструкцій щодо дій персоналу в разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій.
Наявність розроблених та оприлюднених протоколів безпеки у випадках виникнення надзвичайних ситуацій (подій), виникнення пожежі, при евакуації до укриттів та під час перебування в них.
Позитивна тенденція щодо облаштування в закладах освіти класів безпеки.
Водночас чимало питань потребують подальшого удосконалення:
• Наявна необхідність подальшого облаштування укриттів достатньої місткості для забезпечення очної форми організації освітнього процесу для максимально можливої кількості здобувачів освіти, одночасно із забезпеченням дистанційного навчання для учнів, які цього потребують, зважаючи на їхнє перебування за кордоном.
• Відсутність умов щодо доступності укриттів для маломобільних груп населення, про що свідчать результати анкетування учасників освітнього процесу та відвідування закладів.
• Наявність недостатніх можливостей щодо проведення навчальних занять під час перебування в укриттях.
• Потребує суттєвого удосконалення забезпечення охорони в закладах освіти.
• У значній кількості закладів освіти не призначено осіб, відповідальних за організацію роботи з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, з питань пожежної безпеки, не створено комісій з питань надзвичайних ситуацій та з питань евакуації.
• Виявлено факти невідповідності планів евакуації чинним вимогам Технічного регламенту знаків безпеки і захисту здоров’я працівників та ДСТУ ISO 16069:2012.
• Потребує суттєвого удосконалення забезпечення безперешкодного доступу до будівель, приміщень закладів освіти.
• Недостатнє застосування інструментів Інтернет-безпеки у закладах освіти.
• У менш ніж половині закладів освіти забезпечено якісну роботу щодо створення психологічно комфортного середовища для учасників освітнього процесу та надання психосоціальної підтримки і допомоги
“Органами місцевого самоврядування потрібно продовжувати роботу зі створення безпечного освітнього середовища, збільшувати фонд захисних споруд та максимально запроваджувати очну форму навчання за умови дотримання безпекових умов: тільки так можна забезпечити якість освіти та реалізувати право кожної дитини на якісну і доступну освіту” – звернула увагу начальниця управління Служби Наталія МОРАВСЬКА.
За результатами моніторингового дослідження підготовлено Звіт, а також напрацьовано Рекомендації засновникам та керівникам закладів освіти, що було заслухано на розширеному засіданні колегії управління Служби.
Джерело: НОВА Тернопільська газета