Одним із інструментів електронної демократії є електронні консультації. Це електронний спосіб збору даних щодо думок громадян про ті чи інші питання місцевої або державної політики. Електронні консультації – це одна з головних функцій прямого народовладдя, коли місцева громада прямо впливає на рішення, які приймає влада.
Механізм проведення електронних консультацій
У світі існують різні форми е-консультацій: формальні і неформальні, регульовані і нерегульовані державою. У процесі е-консультацій можуть залучатися й збиратися різні погляди громадян, які, не виходячи з дому, мають змогу в такий простий спосіб як висловити свою думку з приводу якогось питання, так і запропонувати свій варіант його вирішення.
В Україні проведення е-консультацій регулюється пп. 16, 17 «Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики», затвердженого відповідною Постановою Кабміну від 3 листопада 2010 року. Крім того, 8 листопада 2017 року Кабмін ухвалив «Концепцію розвитку електронної демократії в Україні та план заходів щодо її реалізації». Згідно з цим документом, електронні консультації – це форма публічних консультацій, що передбачає, зокрема, оприлюднення проектів актів органів державної влади або питань, що потребують вирішення, для отримання пропозицій і зауважень.
Попри те, що постанові про проведення консультацій вже йде дев’ятий рік, такі консультації ще й досі рідкість у нашій країні. Тому дуже приємно, що одним з перших міст в Україні, де запроваджений цей механізм прямого народовладдя, став наш Тернопіль.
Як діють електронні консультації у Тернополі
Ще 31 січня 2014 року мерія Тернополя ухвалила документ «Про консультативне опитування». Саме відтоді у нашому місті діє сервіс консультації місцевої влади з громадою. Наприкінці 2018 року цей сервіс було оновлено. Тепер електронні консультації відбуваються на відкритому інтернет-порталі https://e-dem.tools/6110100000. Відтак у тернополян та мешканців сіл, які приєдналися до Тернополя, з’явився ще один інструмент участі в життєдіяльності об’єднаної громади.
Як зазначає міський голова Сергій Надал, міська рада активно працює у напрямку впровадження та використання на практиці багатьох сучасних засобів електронної комунікації. Це, зокрема, портали «Відкрите місто», «Електронні петиції», «Громадський бюджет», а тепер ще й «Е-консультації», завдяки використанню яких підвищується прозорість у прийнятті рішень, а також містяни активніше залучаються до вирішення актуальних питань місцевого самоврядування.
Відтепер Тернопільська міська рада може проводити Е-консультації у трьох видах:
- Електронне опитування – це проведення опитування задля виявлення громадської думки з питань, віднесених до відання місцевого самоврядування. Опитування можуть мати як просту форму (певна кількість варіантів відповідей), так і складну форму (з можливістю редагування відповідей).
- Електронні консультації з громадськістю – це оприлюднення пропозиції щодо вирішення певного питання з можливістю коментування учасників е-консультацій та внесенням власних коментарів.
- Електронне обговорення нормативно–правового акта – це оприлюднення проекту нормативно-правового акта органами місцевого самоврядування з можливістю коментування документа учасниками е-консультацій та внесенням власних коментарів.
Вносити коментарі і брати участь в опитуваннях, консультаціях зможуть зареєстровані члени територіальної громади, які авторизуються на порталі через ЕЦП, Bank ID або Mobile ID.
Запровадження й ефективна дія сервісу електронних консультацій чітко пояснюють, чому Тернопіль посідає одне з перших місць в Україні за рівнем відкритості влади. Завдяки застосуванню сучасних засобів комунікації громада Тернополя сьогодні безпосередньо впливає на рішення, які приймає мерія.
Тарас Більчицький
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: Е-консультації, ТМР