Загальноукраїнські та місцеві ЗМІ вже котрий місяць волають про критичну ситуацію, що склалася з фінансуванням освіти на місцях. Фактично Київ взяв курс на знищення української освіти. Новий Закон України «Про освіту» вводить стандарти, коли за кошти держави оплачуватимуть лише певний мінімум в отриманні освітніх послуг. Це означає недофінансування шкіл, а, як наслідок, і суттєве скорочення педагогічних працівників.
Ліквідація профільних шкіл
Держава суттєво зменшує видатки на освітні послуги у школах та понижує гарантії якісної освіти, зокрема, через ліквідацію шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та інших предметів. Держава також надалі фінансово не утримуватиме поділ класів на групи при вивченні української та іноземних мов, шкільної біб-
ліотеки, психолога, логопеда, соціального педагога, груп продовженого дня.
Прогнозується скорочення вчителів
Внаслідок такої «державної політики» в галузі освіти передбачається скорочення педагогічних кадрів, зокрема, учителів іноземних мов та української мови, вихователів груп продовженого дня, керівників гуртків позакласної роботи, бібліотекарів та інших працівників.
Уряд дав зарплату тернопільським вчителям лише на 10 місяців
Навіть попри усі вище перелічені поблеми, держава недофінансовує освіту. Так, на 2018 рік освіта Тернополя недофінансована державою на 46,3 млн. грн. А це фактично два місячних фонди оплати праці всіх педагогів міста!
Заходи державної економії викликали обурення педагогічних працівників, адже вже з 1 вересня вони втратять 10% надбавки за престиж педагогічної праці. Поновлюється також сумна практика відправлення педагогів та інших працівників школи у безоплатні відпустки. Значна частина вчителів категорій, про які йшлося вище, попереджені про можливе звільнення.
Децентралізація по-українськи: забрали у два рази більше, ніж дали
Ситуація з недофінансуванням освітньої сфери виникла по усій Україні і, за підрахунками, складає в межах країни 4,5 млрд. грн. По регіонах «картинка» строката. Так, за інформацією Вінницької міської ради, порівняно з 2017 роком недофінансування освітньої субвенції складає 48,5 млн. грн., Чернівецької міської ради – 11,6 млн грн., Черкаської міської ради – 21,5 млн. грн… Судячи з усього, буде ще гірше.
Реформа децентралізації розлітається вдрузки. Головна проблема — фінанси: міста отримали вдвічі більше видатків, аніж мають надходжень. Наприклад, Тернопіль додатково отримав 394 млн. грн. надходжень, а додаткові видатки зросли майже вдвічі – 664 млн. грн. При цьому додаткова потреба на виплату лише заробітної плати вчителям і медикам складає 87 млн. грн. Аналогічна ситуація з фінансуванням профтехосвіти.
Як діє влада Тернополя?
Мерія Тернополя неодноразово зверталася до міністра освіти Лілії Гриневич та до Мінфіну з приводу критичної ситуації з фінансуванням закладів освіти у Тернополі. У відповідь приходять типові відписки, які можна поділити на дві групи:
1) Грошей немає – звільняйте працівників або самі шукайте додаткові кошти.
2) Грошей немає – запроваджуйте платні послуги.
Ось так в Україні відбувається освітній геноцид. Уряд «закручує гайки», ставлячи місцеві адміністрації в ступор. У цій ситуації вони змушені згортати всі ремонтні та інфраструктурні роботи, щоб вишукати гроші бодай на зарплати освітянам, або максимально комерціалізувати чи взагалі закривати школи, ПТУ та дитячі садки.
Поки що мерія Тернополя дає раду, виділивши з міського бюджету кошти на освіту. Що буде далі, — невідомо…
Пресова служба
Тернопільської міської ради
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: освіта, Тернопіль, фінансування