Через п’ять років, 25 жовтня 2015 року, мер-націоналіст здобув найвищий рівень підтримки серед обласних центрів центрально-західного регіону — близько 60% — і переконливо переміг у першому турі виборів мера нашого міста. До вашої уваги — інтерв’ю з Сергієм Надалом, приурочене 479-ій річниці Тернополя.
— Пане Сергію, протягом восьми років авторитетне українське аналітичне видання «Слово і Діло» називає Вас найвідповідальнішим мером України. Тобто, Ви найкраще виконували обіцянки, які дали громаді.
— Ще у 2010 році, коли я кандидував на посаду міського голови Тернополя, я поставив перед собою завдання завжди виконувати те, що обіцяю громаді. Повірте, це не так важко. Просто треба чітко йти за планом. Мій план – це мої передвиборчі програми 2010 та 2015 років. Моя команда чітко виконувала всі пункти програм. І тепер я готовий прозвітувати за кожен пункт програми, за кожну свою обіцянку.
— Якщо говорити комплексно, то які досягнення своєї команди Ви можете виділити?
— Перше і найголовніше. Капітальний ремонт Тернополя.
Наше місто фактично не ремонтували 30 років. Щоб зберегти його красу, моя команда зосередила головну увагу на капітальному ремонті доріг, дворів, прибудинкових територій, проїздів, самих будинків. Безумовно, ремонт не завершився. Ремонтні роботи треба проводити постійно, цього вимагає специфіка великого міста. Завдання нашої команди — залишити нащадкам оновлений Тернопіль.
Друге. Мерія Тернополя – сервісна служба тернополян.
Моя команда змінила саму систему доступу пересічних тернополян до місцевої влади. Мерія Тернополя перетворилася на сервісну службу громади. Запроваджені електрон-
ні сервіси і сервіси прямого народовладдя. Сьогодні будь-який громадянин може через електронні сервіси звернутись до влади міста і обов’язково отримає відповідь.
Електронні сервіси також унеможливлюють корупцію. Чиновник має лише виконувати сервісні функції, обслуговувати інтерактивні програми, а не брати участь у розв’язанні питань. Рішення приймає Громада.
Третє. Тернопільська міська територіальна громада.
Тернопіль став першим обласним центром України, на основі якого було створено міську територіальну об’єднану громаду. До нас приєдналися 8 населених пунктів – це 4 сільські ради, розташовані поруч з Тернополем.
Чому це так важливо? У будь-якому випадку будь-яке місто, будь-який населений пункт повинен мати перспективу розвитку і росту. Звичайно, можливості міст обмежені їх територією. Єдина перспектива розвитку, створення нових робочих місць, будівництва нових виробництв – це розширення території. Відповідно, об’єднання з навколишніми населеними пунктами – це перспектива розвитку для всіх: і для міста, і для тих сіл, що приєдналися.
Четверте. Транспортна реформа.
Тернопіль став першим містом України, де запроваджена електронна система оплати у громадському транспорті і повноцінно почала функціонувати «карта містянина» («Карта тернополянина»).
Електронний безготівковий розрахунок вже дає кілька суттєвих переваг. У першу чергу – це можливість перевозити БЕЗ ОБМЕЖЕНЬ пільгові категорії населення. Раніше через постійне завищення кількості пільгових пасажирів перевізниками існувало обмеження до 6 осіб на автобус. Сьогодні є змога чітко порахувати пасажирів і пільговиків у автобусах та тролейбусах возять без жодних обмежень.
Крім того, електронний квиток дозволяє по можливості утримувати мінімальну ціну на проїзд за рахунок оптимізації. Адже відомо, що лише за останній рік на третину зросли ціни на бензин, і у 2,5 раза зросла вартість електроенергії. Це також можливість оновлення рухомого складу, можливість для закупівлі автобусів і тролейбусів і загального покращання якості громадського транспорту.
П’яте. Підтримка малого та середнього бізнесу. Залучення інвестицій.
За останні роки у Тернополі запроваджена комплексна система підтримки малого і середнього бізнесу, система залучення вітчизняних і іноземних інвесторів.
Місцеві підприємці або інвестори дуже добре розуміють, що міська влада Тернополя – їхній партнер, який зацікавлений їм допомагати. Всі служби, які допомагають вести бізнес, переведені в електрон-
ну форму.
Протягом останніх років у місті запроваджено автоматичне продовження угод оренди комунальної власності та землі для сумлінного і чесного бізнесу, зменшено ставку орендної плати за землю і встановлено одну з найнижчих ставок податку на нежитлову нерухомість. Це кроки з боку громади, які ми робимо для бізнесу. Це шлях до заможної і сильної України.
Тернопіль також здійснив справжній прорив у сфері залучення інвестицій, і цьому є конкретні підтвердження. У Тернополі працюють майже 80 підприємств з іноземними інвестиціями. У нас присутні інвестиції майже з 30 країн світу. Іноземний бізнес активно вкладає кошти у Тернопіль.
Так, нещодавно у нашому місті відбулося підписання угоди з представниками компанії «Signify» (раніше відомої як «Philips Lighting») про запуск виробництва світильників для вуличного освітлення в Україні, а саме у Тернополі. Збирання світлодіодних світильників для зовнішнього освітлення Philips RoadFlair відбуватиметься, зокрема, на підприємстві «Електросвіт».
Тобто, у Тернопіль заходить серйозний європейський бізнес, а це, ще раз повторюю, – нові робочі місця і податки.
— З цим не посперечаєшся. Тернополю є чим пишатися. Але з виконанням планів життя не закінчується. Які нові плани мерії Тернополя на 2019-2020 роки?
— Як я вже говорив, що пріоритет у моїй діяльності – це планування роботи. Затверджено План стратегічного розвитку міста Тернопіль до 2025 року. Відповідно до плану здійснюються заходи. І найголовніше – цей план реальний, а не популістський.
Хочу виділити 5 стратегічних напрямків роботи мерії Тернополя на найближчі терміни, і ці роботи вже розпочалися.
Перше. Будівництво сміттєсортувального комплексу.
Нарешті на сесії Тернопільської міської ради депутати прийняли рішення про надання земельної ділянки комунальної власності для будівництва сміттєпереробного об’єкта, впорядкування та утримання сміттєзвалища. Йдеться про земельні ділянки комунальної власності в с. Малашівці Зборівського району.
Відтепер у нас з’явилася можливість раз і назавжди вирішити проблеми, пов’язані із твердими побутовими відходами та сміттєзвалищами у Тернополі. Встановлення сміттєсортувальної установки на Малашовецькому полігоні дасть можливість зменшити об’єми сміття, адже компанія займатиметься не лише сортувуванням твердих побутових відходів, а також відкачуванням небезпечного і шкідливого газу — метану.
Друге. Закупівля автобусів та створення єдиної комунальної транспортної компанії.
Це другий етап масштабної транспортної реформи.
Наразі придбано і курсують на маршрутах міста загалом 15 автобусів —12 МАНів і 3 ЛАЗи. Ще 8 автобусів прибудуть до кінця вересня, а на 100 автобусів оголошено тендер, триває вирішення процедурних питань. Ці автобуси екологічно безпечні, відповідають стандартам «Євро-5», більш комфортні для пасажирів похилого віку, людей з інвалідністю і батьків з дитячими візочками.
Створення єдиної комунальної транспортної компанії матиме суттєві переваги. По-перше, можна буде оперативно здійснювати взаємозаміну транспортних одиниць. Наразі цього зробити не можна, бо різні перевізники – тому на маршрутах буває збій у графіку курсування, що створює тернополянам великі незручності. По-друге, дохідна і розхідна частини і сплата податків будуть прозорими. Це, у свою чергу, приведе до того, що послуги з перевезення будуть більш якісними.
Третє. Капітальний ремонт доріг.
2019 рік буде роком ремонту доріг. Будуть відремонтовані найбільш проїзні дороги міста, які десятками років потребували ремонту. Це великий і масштабний інфраструктурний проєкт, який вже успішно стартував. Кошти на ремонти передбачені у бюджеті на 2019 рік.
Ремонт доріг здійснюється за новими технологіями, щоб дорожнє полотно не «сходило» за рік, як це буває в інших містах України. Наша мета – капітальний, а не «косметичний» ремонт.
Четверте. Будівництво Гаївського мосту.
Це загальнонаціональний інфраструктурний проєкт, адже Гаївський міст має стратегічне значення для транспортної системи України, є частиною міжнародної траси. Хочу наголосити, що це навіть не капітальний ремонт, а будівництво мосту, на який необхідно понад 205 мільйонів гривень. Роботи тривають поки що лише за рахунок бюджету Тернополя. Цього року спрямовано 15 млн. грн. На цьому об’єкті збудовано нові мережі, замінено усі комунікації. Хочу наголосити, що через Гаївський шляхопровід проходять міжнародні транспортні коридори, які мають стратегічне значення, тому фінансування реконструкції мосту повинне проводитися не лише за рахунок місцевих коштів, а й за державні гроші. Проте наразі коштів з державного бюджету не надходило, тому всі роботи фінансуються виключно з бюджету Тернопільської громади. Сподіваюся, що Київ долучиться до цього стратегічного проєкту.
П’яте. Очищення Тернопільського ставу та інших водойм.
Тернопільський став — найбільший символ нашого міста, тому його очищення та очищення інших водойм є пріоритетом у роботі мерії міста. Затверджена комплексна програма очищення Тернопільського ставу та водойм Тернополя. Ми маємо справу з єдиним водним простором і став не можна очистити без очищення супутніх водойм.
Тому вже з 1 серпня у гідропарку «Топільче» почалися роботи з очистки водойми поблизу Козацького острова. З бюджету на ці роботи додатково виділено близько 2 мільйонів гривень. У 2020 році роботи з очищення водойм у Тернополі триватимуть. Зокрема, заплановано очистити русло річки Серет від шлюзів до мосту в межах міської зони. Після реалізації комплексної програми очищення Тернопільського ставу його можна буде сміливо порівнювати з Женевським озером.
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: Сергій Надал, ТМР