На календарі — початок липня, а Тернопілля вже кілька місяців нагадує гігантське будівництво. У різних кінцях нашої області дорожники ремонтують автошляхи. Поставлено амбітну мету — за рік відремонтувати 200 кілометрів доріг державного значення. І, схоже, що це далеко не межа. Про стан ремонту доріг у Тернопільській області говоримо з начальником місцевої Служби автомобільних доріг Миколою Довгошиєю.
— Пане Миколо, попереднього разу ми з вами детально спілкувалися щодо ремонту доріг краю на початку зими, коли вони були ще в планах. Нині — роботи в розпалі! Отож, що вже встигли зробити?
— Нині вже можемо оцінювати результати роботи за перше півріччя 2021 р. І ключовими об’єктами для нас залишаються п’ять доріг державного значення у різних районах області. А основною серед них є дорога М-19, роботи на якій завершуються — аж до Заліщиків вимощено верхній шар покриття. Нині проводяться роботи з нанесення розмітки, облаштування тротуарів і узбіч. Тобто дорогу відремонтовано приблизно на 90%. Щодо самого міста Заліщики, то очікуємо завершення викупу земельних ділянок місцевою владою, і, гадаємо, восени приступимо до робіт на території міста, а також завершимо дорогу до кордону з Чернівецькою областю. М-19, до речі, найдовша дорога нашої області — її довжина 212 км і вона цілком буде завершена.
Наступним нашим ключовим об’єктом, безумовно, є дорога М-12 (М-30) Стрий — Ізварине. М-30 — найдовша траса України, так звана «Дорога єднання». Плануємо всі роботи щодо цього об’єкта на території області завершити до Дня Незалежності. Роботи на цій дорозі розпочали ще у березні, а сьогодні випереджаємо графік. На ділянці дороги Тернопіль — Бережани вже 39-кілометрова ділянка у нижньому шарі покриття, а 23-кілометрова ділянка навіть накрита верхнім шаром покриття. Наразі працюємо на кількох ділянках у самих Бережанах, зокрема, виконуємо роботи з перенесення комунікацій, працюємо з мостами. Тривають також роботи і на 16-кілометровій ділянці за Бережанами, де два підрядники рухаються один назустріч іншому.
Практично всю дорогу від Тернополя і до межі з Івано-Франківською областю завершимо до 23 серпня. Виняток — саме місто Бережани, де через перенесення комунікацій, робіт на мостах процес затягнеться. До речі, на всій протяжності дороги буде відремонтовано 13 мостів: три вже завершені, шість нині ремонтуються, а ще на чотирьох розпочнемо роботи найближчим часом. Мости надзвичайно старі, збудовані ще в 20-30-их роках минулого століття. За цей час їх ремонтували, реконструювали, є навіть такі, які складаються з двох частин на одній дорозі. Тому роботи складні й потребують більше часу.
Крім того, здійснюємо поточний середній ремонт на ділянці цієї траси з Тернополя до Хмельницької області, роботи на якій були завершені у 2018 році. Та ремонтуємо ми не дорогу, а займаємось благоустроєм — встановлюємо освітлення в населених пунктах, оновлюємо розмітку, ліквідовуємо інші недоробки, а також родзинкою цього ремонту будуть пішохідна і велодоріжка від Тернополя до Смиківців.
Третьою важливою для нас дорогою нині є траса на Буковель Н-18. Вона починається в селищі Дружба і простягається до межі з Івано-Франківською областю. Цю дорогу вже відремонтовано в нижньому шарі асфальтобетону, а нині тривають роботи з настеляння верхнього шару. Цього року ми вже зробили приблизно 50 км цієї дороги. Буде здійснено також середній поточний ремонт трьох мостів, а також 4-кілометрова ділянка дороги — обхід міста Бучача з капітальним ремонтом мосту. Відзначу, що на всіх дорогах у нас єдиний підхід — облаштовуємо узбіччя, тротуари, освітлення в населених пунктах, а також місця для відстою.
Наступним нашим важливим об’єктом є дорога Р-39 Тернопіль — Броди. На ній відремонтовано 9-кілометрову ділянку — зроблено нижній і верхній шари покриття, освітлення і тротуари в усіх населених пунктах. Ще 11-кілометрову ділянку відремонтували минулого року. Тепер очікуємо на дофінансування, щоб продовжити роботи.
І нарешті п’ятою нашою дорогою, ремонт якої запланований на цей рік, є траса Т-20-10 Підволочиськ — Збараж. Це перехідний об’єкт з минулого року, але ми вже завершуємо ремонт на 9-кілометровій ділянці. Вона вже з верхнім шаром покриття, зроблено регенерацію, облаштовані нижній шар асфальтобетону. Загальна товщина «конструктиву» —
37 см (тобто 22 см — «основа», 10 см — нижній шар асфальтобетону і 5 см — верхній). Нині ми завершуємо роботи з облаштування тротуарів і залишиться нанести розмітку.
— 2021-ий рік проголошений Роком мостів. Отож, який стан ремонту головних шляхопроводів?
— Тут також є два ключові об’єкти, роботи на яких ми розпочали ще торік, — це мости у селах Лисівці і Струсів. Роботи там у розпалі. Щодо Струсова, то там вже встановлено три залізні труби польського виробництва, які повністю змонтовані та скручені. Тепер відбувається облаштування опори, на яку й буде встановлено дорогу. Триває також моноліт бокових арок. Роботи виконують навіть з випередженням графіка, і до 23 серпня плануємо відкрити рух на цьому капітально відремонтованому мості. На мості буде облаштовано тротуари, розширено проїжджу частину, ну і, звісно, освітлення і розмітка.
На мості у Лисівцях практично готова верхня частина, а нині влаштовуються тротуарні блоки. Буде нанесено також гідроізоляцію, після чого перейдуть до влаштування безпосередньо асфальтобетону. Міст також планують відкрити до 23 серпня.
А загалом ми відремонтуємо цьогоріч 15 мостів. Це надзвичайно велика цифра, адже у попередні роки ремонтували 2-3 мости протягом десятиліття (!), а тут — 15 за один рік!
— На скільки відсотків сьогодні завершені ремонтні роботи на дорогах області?
— Скажу так: ми виконали робіт більше, ніж запланували. Я не буду оцінювати готовність у відсотках, дорожники звикли оцінювати роботу в кілометрах, отож, за кілька погожих місяців ми зробили вже 117 км доріг, а ставили собі 200-кілометрову планку. Та тепер, гадаю, ми цей план перевиконаємо!
Джерело: НОВА Тернопільська газета