З 3 листопада 2016 року на Тернопільщині, як і загалом по Україні, в підрозділах міграційної служби почали приймати заяви на оформлення паспорта громадянина України у формі пластикової картки за новими правилами, що були ухвалені урядом нещодавно. Про цю новацію «НОВА…» попросила розповісти головного спеціаліста із зв’язків з громадськістю та ЗМІ Управління ДМС у Тернопільській області Ірину Бойко.
– Запровадження паспорта-картки в Україні розпочалося ще в січні 2016 року, – зауважила вона, – відтак за дев’ять місяців на Тернопільщині оформлено понад чотири тисячі ID-карток. Тепер, щоб уникнути ажіотажу довкола нових паспортів, уряд прийняв рішення про оформлення паспорта-картки лише у певних випадках.
– Хто, згідно з новими правилами, може отримати ID-картку?
– ID-картки будуть оформлювати як перший паспорт з 14 років, а також решті громадянам – у випадку втрати паспорта, його псування або зміни прізвища. Громадяни, яким виповнилося 25, 45 років, і які повинні вклеювати фото у старі паспорти-книжечки, ІD-картку можуть оформити за бажанням. Тобто примусової заміни старих паперових паспортів на нові пластикові не буде. Особам, які не досягли 18-річного віку, паспорти нової форми оформлятимуть на чотири роки, всім іншим – на десять років.
– Де можна оформити такий паспорт?
– Наразі оформити пластиковий паспорт можна в 11-ти територіальних підрозділах міграційної служби Тернопільської області: у Тернопільському міському відділі УДМС, Борщівському, Бучацькому, Збаразькому, Зборівському, Козівському, Кременецькому, Лановецькому, Теребовлянському, Тернопільському та Чортківському районних секторах.
У тих підрозділах, де ще немає технічної можливості оформлення паспортів у вигляді ID-картки, а це Бережанський, Гусятинський, Заліщицький, Монастириський, Підволочиський, Підгаєцький і Шумський районні сектори, продовжать видавати паспорти у формі книжечки, які залишаються дійсним документом, що посвідчує особу та громадянство власника.
– Що потрібно для того, аби оформити пластиковий документ?
– Для тих, хто оформляє ID-картку вперше, потрібно подати свідоцтво про народження, паспорти батьків і довідку про реєстрацію за місцем проживання (у Тернополі її безкоштовно видають в управлінні Державної міграційної служби у Тернопільській області, що на бульварі Тараса Шевченка, 1).
– Які дані вносять на ID-картку?
– Назву держави; назву документа; ім’я особи; стать; громадянство; дату народження; унікальний номер запису в Реєстрі; номер документа; дату видачі документа; уповноважений суб’єкт, який видав документ (код); місце народження особи; відцифрований образ обличчя особи; відцифрований підпис особи.
– Який термін виготовлення паспорта нового взірця?
– Наразі ID-картку можна оформити у звичайному порядку, тобто за 20 днів. Термінового виготовлення поки що немає. Це пов’язано з тим, що при оформленні паспортів нового взірця заповнюється база, а вже надалі, коли громадянин отримуватиме другу картку, можна буде робити терміновий, бо вся інформація буде в базі.
– Скільки коштує виготовлення ID-картки?
– Перший паспорт громадянина України видають безкоштовно, за заміну та відновлення документа необхідно сплатити адміністративний збір 279 гривень. При видачі паспорта у разі обміну замість втраченого чи у зв’язку з пошкодженням старого документа потрібно також сплатити 34 гривні державного мита. При цьому місцеві громади наділені повноваженнями щодо часткового або повного звільнення від оплати вартості послуги для окремих категорій осіб.
– А як бути із внутрішнім паспортом у формі книжечки?
– Обов’язкова заміна внутрішніх паспортів у формі книжечки законодавством не передбачена, згідно із законом, усі раніше видані документи чинні до завершення терміну їхньої дії. Тому добровільна (за бажанням) заміна документів тимчасово обмежена виключно з метою уникнення ажіотажу, великих черг та проявів корупції при наданні послуги. Очікується, що перехід на електронні документи відбудеться у найближчі чотири роки.
– Коли паспорт у формі книжечки підлягає обміну на ID-картку?
– Паспорт у формі книжечки підлягає обміну на ID-картку в разі:
– зміни інформації, внесеної до паспорта (крім додаткової змінної інформації – відомостей про місце реєстрації, сімейний стан, відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, видачу приватизаційних паперів);
– виявлення помилки в інформації, внесеній до паспорта;
– закінчення терміну дії паспорта;
– досягнення 25- чи 45-річного віку особою, яка має паспорт зразка 1993 року (за бажанням);
– непридатності паспорта для подальшого використання.
Для обміну документа до підрозділу міграційної служби за місцем реєстрації потрібно подати також старий паспорт та документи, що підтверджують обставини, у зв’язку з якими паспорт підлягає обміну.
– Які зміни може внести новий паспорт у життя?
– Підробити біометричний документ фактично неможливо. Водночас, як показує досвід іноземних держав, після запровадження таких документів, коли є певна кількість пластикових паспортів на руках, стрімко розвиваються інші сервіси. І чим більше електронних документів, тим вища мотивація бізнесу вкладати кошти в створення таких сервісів. Йдеться не лише про державні адміністративні послуги, а й про комерційні, наприклад, банківські. Серед важливих нововведень також нанесення на паспорт-картку номера облікової картки платника податків, що має прибрати паперові довідки з податкової, а також електронний цифровий підпис.
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: ID-картка, Ірина Бойко, паспорт, Тернопільщина