Учні восьмих класів висівають різні культури й продають паростки як у колективі навчального закладу, так і реалізовують у магазинах та ресторанах міста. Необхідне обладнання, витратні матеріали й насіння рослин безплатно надала школі агрокомпанія «Контінентал». У Тернополі участь у цьому проєкті бере також Школа-ліцей № 6 ім. Н. Яремчука. А по Україні такі «розумні городи» в міських школах уже є в Івано-Франківську, Вінниці, Кривому Розі, Львові та Умані. «Розумний город. Мікрозелень» — це бізнес-конструктор, завдяки якому учні опановують агрономію, основи соціально відповідального підприємництва. Частину коштів від продажу школярі зі всієї України відкладають, аби згодом придбати за них дрон для ЗСУ.
Мікрозелень — «смачний» бізнес із зернинки
Упродовж п’яти років Компанія «Контінентал» реалізує освітній проєкт для молоді «Розумний город» у різних областях України. У селах діти вирощують лікарські рослини — для чаю, а також овочі — для приготування сухих борщів та інших смаколиків захисникам. А ось міській молоді торік запропонували вирощувати мікрозелень у закритому ґрунті й заробити на продажу паростків.
«Щоб щось виростити, необхідна земельна ділянка. “Розумний город. Мікрозелень” зі стелажем — це наша спроба зайти з “розумним городом” на територію міста, — поділився досвідом координатор проєкту “Розумний город. Мікрозелень” Роман Комінярський. — За підтримки наших партнерів — Посольства Королівства Нідерландів в Україні — безплатно надаємо школам стелажі з системою автоматичного освітлення й поливу, на певний період забезпечуємо насінням, лотками, пакувальним матеріалом. Далі діти мають реалізувати вирощену продукцію і частину коштів повернути у виробництво. У цьому вбачаємо навчальний момент. Близько 70% мікрозелені юні агрономи продають у школі — залюбки купують вчителі та батьки. Ще частину реалізують у магазини й заклади харчування. “Контінентал” поставив за мету — до кінця року допомогти організувати “розумний город” із мікрозеленню в якомога більшій кількості шкіл.
“Розумний город. Мікрозелень” найуспішніше вдається втілювати у великих містах, де є ринок збуту. Не всі знають про користь мікрозелені для людського організму, не всі смакували пророщене насіння. Якщо в учасників проєкту виникають якісь труднощі, вони пишуть у нашому спільному чаті — я допомагаю. У школах процес вирощування мікрозелені, як правило, координує вчитель біології або трудового навчання. Школярі випробовують себе в різних напрямах: хтось керує поливом і освітленням, хтось збирає врожай, хтось розповідає про роботу в соцмережах, а комусь до душі шукати точки збуту продукції, займатися маркетингом.
«Я безмежно щаслива і задоволена від того, що наші учні отримали можливість долучитися до цікавого агрономічного проєкту, — зазначила директорка Тернопільської ЗОШ № 28 Лілія Вавринів. — Сподіваюся, що ця маленька справа буде розростатися як у теплиці, так і давати особистісний ріст дітям у житті. “Розумний город. Мікрозелень” — це не тільки підприємницька діяльність, а й ефективна комунікація. Такі проєкти гуртують дітей, допомагають їм формувати практичні навички, предметні й життєві компетентності. Під час спільної праці нездорова конкуренція поступається здоровій, проявляється надійна взаємопідтримка».
Теплиця — простір для розвитку молоді
Затишна теплиця на території Тернопільської ЗОШ № 28 стала своєрідним хабом для комунікації восьмикласників. Поспішають сюди після уроків, щоб упоратись з усіма завданнями, пильнують мікрозелень дистанційно.
«“Контінентал” надав нам сучасний стелаж, на якому маємо можливість вирощувати мікрозелень. Наша команда восьмикласників планує свій час, спільно трудимося в теплиці. Вчителі підтримують ініціативу, додають нам натхнення, а окрім того, охоче купують продукцію», — розповів один з учасників проєкту Михайло Штупун.
«Певний період теплиця пустувала, тож торік ми з однокласниками вирішили закупити за власні кошти насіння і виростити трохи мікрозелені. Доглядали за рослинами, продали паростки й отримали по 500 гривень. Нам це сподобалось! Згодом дізналися про проєкт “Розумний город. Мікрозелень”. Зібралися з однокласниками, обговорили ідею й подали заявку. Від початку цього року вирощуємо мікрозелень у рамках проєкту “Контінентал”, маємо певні замовлення. Акуратно зрізаємо паростки, миємо, витираємо, пакуємо і доправляємо клієнтам. За день поки що можемо реалізувати три-п’ять лотків. Це наші перші кроки до підприємництва. Впевнена, що такий досвід нам знадобиться в майбутньому», — додала восьмикласниця Юлія Павлик.
«Торік учні проявили ініціативу використати приміщення нашої теплиці — щось посіяти. Батьки допомогли закупити лотки, ґрунт, насіння. Так ми взялися вирощувати руколу, базилік, салат. Частину мікрозелені продавали, частину — віддавали в їдальню, — розповіла вчителька трудового навчання Ірина Івахів. — Про проєкт “Розумний город. Мікрозелень” я дізналася від адміністрації школи. Написала до представників Компанії. Невдовзі до нас зателефонував Роман Комінярський. У жовтні ми з учнями заповнили заявку, а вже в перші дні січня цього року розпочали вирощувати мікрозелень. Висіяли насіння, прийшли через чотири дні глянути. “Вау! Зійшли сходи!” Раділи, коли отримали перший дохід. Усі вторговані кошти закидають у “банку” на картку — все прозоро. Учні вже мріють про другий стелаж, щоб розширити масштаби.
Раніше я читала про проєкт від Компанії “Контінентал”, але не думала, що це настільки цікаво. Діти задоволені, раціонально використовують свій час, щоб встигнути і вивчити уроки, і теплицю доглянути. У процесі реалізації проєкту учні випробовують свої сили, опановують на практиці основи економіки, підприємництва, вчаться ефективно взаємодіяти. Визначили поміж себе директора, бухгалтера, агронома, маркетолога, медійника. Та найголовніше, що школярі дуже здружилися — зростають особистості!»
Джерело: НОВА Тернопільська газета