Що відбулося?
Депутати Тернопільської міської ради з ініціативи міського голови Тернополя Сергія Надала звернулися до Верховної Ради України з вимогою предметно доопрацювати і переглянути проєкт змін до Конституції щодо децентралізації, зареєстрований нещодавно у Верховній Раді. На переконання депутатів, даний президентський законопроєкт суперечить Європейській хартії місцевого самоврядування. Він розроблявся у закритому режимі без участі представників громадськості та місцевого самоврядування, що є грубим порушенням демократичного процесу законотворчості. На думку представників громади Тернополя і міського голови Сергія Надала, згаданий законопроєкт містить окремі норми, що зводять нанівець усю самоврядність, роблять громади напряму залежними від рішення обмеженого кола осіб.
Чому це важливо?
По-перше, законопроєкт вводить посаду префекта, який отримує повноваження втручатися у внутрішні справи місцевого самоврядування, зокрема, отримує право зупиняти одноосібно повноваження місцевих рад і голів рад.
Натомість у Європейській хартії місцевого самоврядування, за якою живе вся Європа, передбачається, що закони повинні чітко визначати випадки державного нагляду та адекватність заходів адміністративного впливу. Запропонована ж зміна до Конституції фактично відновлює авторитарну вертикаль, яка існувала у радянські часи, коли поряд із самоврядуванням існував “партійний нагляд”. У цьому випадку через державне втручання також грубо порушується право громадян на самоврядність, бо їхня воля стає зневаженою, якщо так вирішить префект.
По-друге, обмежуються наші з вами права, оскільки місцеве самоврядування, яке є найширшою формою участі громадян в управлінні державою, суттєво урізають у його функціях. Крім того, порушується рівність форм народовладдя через скорочення терміну повноважень місцевих рад і голів громад до чотирьох років, тоді як повноваження президента і парламенту залишаються на п’ять років. Президент і парламент отримують більше часу і можливостей для реалізації своїх програм, ніж голови громад та місцеві депутати, хоча останні більше дотичні до вирішення реальних проблем, з якими людина стикається кожного дня.
По-третє, грубо порушується право громадян на адекватне представництво їхніх інтересів у місцевих радах. Фактично відбувається централізація владних повноважень на шкоду інтересів окремих громад і громадян через необґрунтоване пониження статусу міст державного значення та міст обласного значення. Це матиме наслідки диспропорції і суперечності при формуванні рад округів через значні відмінності у чисельності населення різних громад, що увійдуть до складу такого округу. Скажімо, скасування обласного статусу Тернополя призведе до того, що місто, яке формує левову частку доходів бюджету області, матиме менший вплив на розподіл доходів, бо буде лише частинкою великого округу чи області.
По-четверте, громада та її діяльність цілковито будуть залежними від рішення згори. Громаду легко можна буде розпустити чи «обнулити». Створюється механізм необґрунтованого перегляду складу громад, округів, областей та їх статусу через можливість розпустити будь-яку раду, позбавити повноважень обраних депутатів і голів громад без врахування думки самої громади. Декларативна норма про потребу враховувати думку громади без чіткого механізму втілення цієї норми не завадить фактичному централізованому контролю за громадами. Зміни дозволять, у разі ухвалення відповідного закону (а в умовах монобільшості це питання кількох годин), позбавити голову громади чи її представницький орган повноважень. Така ситуація може виникнути, якщо, скажімо, голова чи рада занадто ревно відстоюють свої фінансові права.
По-п’яте, законодавці черговий раз можуть позбавити громади належного фінансування, “навішавши” додаткових обов’язків, як це не раз було в минулому. Гарантій фінансування повноважень округів і областей (внаслідок зазначених змін до Конституції) не передбачено. Як наслідок, виникнуть проблеми з фінансуванням шкіл, садочків, медзакладів, пільговиків, як це було у перші роки реформи децентралізації. Всі фінансові ресурси будуть централізовані, а відтак “нагорі” вирішуватимуть, кому дати гроші, а кому — ні.
Замість резюме
У цій ситуації ані міський голова Тернополя, ані депутати, зрозуміло, не могли стояти осторонь спроб ліквідації самоврядності. У прийнятому зверненні поставлені вимоги:
– зупинити спроби руйнування системи місцевого самоврядування і встановлення авторитаризму;
– спрямувати законопроєкт №2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» на грунтовне доопрацювання з метою дотримання демократичного механізму управління;
– залучити до роботи над проєктом закону галузеві асоціації органів місцевого самоврядування, представників депутатського корпусу місцевих рад і відповідних громад.
Під зверненням підписалися міський голова Тернополя Сергій Надал і голови усіх фракцій Тернопільської міської ради.
Пресслужба Тернопільської міської ради
Джерело: НОВА Тернопільська газета
Позначки: Сергій Надал, ТМР